Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Päihdeongelmat ja itsetuhoisuus vaarantavat yhä tien päällä

24.1.2019

Tieliikenteessä kuolleiden määrä on pudonnut trendinomaisesti 1990-luvun alusta lähtien, mutta liikenneturvallisuuden eteen on vielä paljon tehtävää.

Viime vuonna tieliikenteessä kuoli Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan 223 ihmistä. Toissa vuonna kuolleita oli lopullisen tilaston mukaan 238.

- Valitettavasti kuljettajan toiminta on aika lailla ratkaisevaa. Ajetaan olosuhteisiin nähden liian lujaa ja menetetään ajoneuvon hallinta, kuvaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen.

Hänen mukaansa vaaraa aiheuttavat päihdekuljettajat sekä esimerkiksi itsetuhoiset henkilöt. Jos heidät saataisiin pois liikenteestä, monelta kuolemaan johtavalta onnettomuudelta vältyttäisiin.

Myös autoilijoiden etujärjestön Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen pitää päihteiden väärinkäyttäjien ja itsemurhaa yrittävien osuutta onnettomuuksista korkeana. Muiden onnettomuuksien osuus on pikku hiljaa vähentynyt. Nieminen huomauttaa kuitenkin, että päihde- ja mielenterveysongelmat eivät ole vain liikenneturvallisuuden asia.

- Ne vaativat laajempia toimia, koska ne eivät ole ongelma vain liikennesektorilla, Nieminen sanoo.

Autokannan uusiutuminen parantaisi turvallisuutta

Nieminen kaipaa maantielle lisää valvontaa, muutakin kuin peltipoliiseja. Liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa myös kehittämällä liikenneverkkoa muun muassa rakentamalla ohituskaistoja.

- Sillä voidaan vaikuttaa merkittävästi kohtaamisonnettomuuksien vähentämiseen, Nieminen arvioi.

Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna liikenteessä kuolleista 143 oli liikkeellä henkilöautolla. Niemisen mukaan autokannan uusiutumisella on merkittävä rooli onnettomuuksien välttämisessä ja vaikutusten lieventämisessä.

Pohjonen on samaa mieltä. Hänen mukaansa esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä on vain noin puolessa Suomen autoista.

- Jos ne saataisiin yleistymään, se olisi yksi turvallisuutta lisäävä tekijä. Kyllähän nykyauto on turvallisempi rakenteeltaan ja varusteiltaan.

Nopeusrajoituksen alentamisella erittäin suuri merkitys

Pohjonen arvioi, että nopeusrajoitusten alentamisella taajamissa on erittäin suuri vaikutus liikenneturvallisuuteen.

- Taajamissa liikennekuolemien määrä putosi heti nopeusrajoitusten alentamisen jälkeen, hän kertoo.

Kevyen liikenteen kulkijoiden selviytymismahdollisuudet ovat Pohjosen mukaan huomattavasti paremmat, jos nopeusrajoitus pudotetaan 50 kilometristä 30-40 kilometriin tunnissa.

Onnettomuuksien seuraukset ovat lievempiä, ja auton kuljettajan reaktioaika on pitempi.

Myös Autoliiton Nieminen sanoo, että viime vuosina liikenneturvallisuus kaupungeissa on parantunut merkittävästi, osin alennettujen nopeusrajoitusten ansiosta. Hän lisää, että myös kaupunkien liikenneympäristö esimerkiksi liikenneympyröineen ja erillisine jalankulku- ja pyöräteineen on kehittynyt parempaan suuntaan.

Moottoriteillä vähiten onnettomuuksia suhteessa liikennemääriin

Parhaillaan on harkinnassa kokeilu Kolmostiellä, jossa moottoritien nopeusrajoitusta nostettaisiin 120 kilometristä 130 kilometriin tunnissa.

- Moottoritiet ovat turvallisin tieverkon osa. Siellä tapahtuu vähiten onnettomuuksia suhteessa liikennemääriin, Nieminen sanoo.

Pohjonen pitää kokeilua mielenkiintoisena, mutta huomauttaa, että nopeuserot tulevat kasvamaan raskaaseen liikenteeseen verrattuna.


(STT)





» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi