Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Maanteiden turvallisuutta parannetaan keskikaiteilla ja ohituskaistoilla

Helsinki 27.8.2017

Talouden ohella toinen tärkeä teiden parannusperuste on turvallisuus. Suomessa on yhä paljon vilkkaasti liikennöityjä kaksikaistaisia teitä, joilla vakavien onnettomuuksien riski on suuri.
– Perinteistä moottoritietä ei kannata moniinkaan paikkoihin tehdä. Silloin voidaan käyttää esimerkiksi kapeaa nelikaistaista tai kolmekaistaista, missä vaihdetaan aina vuoron perään ohituskaistoihin, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen sanoi.

Keskikaiteista on tullut viime vuosina suosittu ratkaisu turvallisuuden parantamiseksi. Niillä pystytään torjumaan tehokkaasti kohtaamisonnettomuuksia. Teiden turvaparannukset eivät kuitenkaan ole halpaa lystiä, keskikaiteiden rakentaminenkin vaatii esimerkiksi liittymien uudistamista.
– Ainahan se kallista on, halpoja ratkaisuja ei ole. Voitaisiin ehkä vielä tehokkaammin hakea halvempia ratkaisuja, Valtonen arvioi.

Lähivuosina jotkin ajastaan jälkeen jääneet, vaarallisenpuoleiset osuudet saavat turvallisuusparannuksen. Valtatie 8:n vilkkaasti liikennöityä Turun ja Porin välistä osuutta ollaan parantamassa. Lisääntyneet ohituskaistat vähentävät tarvetta riskiohituksiin osuudella, jolla on satamien takia paljon raskasta liikennettä.

Myös Vaalimaan moottoritien valmistuminen on merkittävä askel turvallisuuden suuntaan. Nykyään Haminasta Vaalimaalle kulkeva valtatie 7:n osuus on vielä kapeaa ja vanhanaikaista kaksikaistaista maantietä. Etenkin ennen kuin taloustaantuma ja pakotteet vähensivät Venäjän-kauppaa, välillä kymmenien kilometrien pituisiksi kasvaneet rekkajonot lisäsivät osuuden vaarallisuutta. Moottoritien valmistuttua tieosuus jää lähinnä paikallisliikenteen käyttöön.

Moni vanhanaikainen tieosuus odottaa kuitenkin yhä parannusta. Esimerkiksi Tampereen ja Oriveden välinen valtatie 9:n osuus aiotaan leventää tulevaisuudessa nelikaistaiseksi, mutta hankkeen toteutuminen on vielä vuosien päässä.

(STT)

 

 

 

 

 


 

Tärkeitä valtateitä myllätään ympäri Suomea

Merkittävimmät lähivuosien tiehankkeet Suomessa:
– Haminan ja Vaalimaan välinen 32-kilometrinen moottoritieosuus valtatiestä 7 valmistuu ensi keväänä. Moottoritie Loviisan Koskenkylästä Haminaan valmistui jo 2014.

– Hollolan ja Lahden alueelle valmistuu 2021 Lahden eteläinen kehätie, joka siirtää Lahden keskustaa sivuavan itä-länsi-suuntaisen valtatie 12:n kulkemaan nykyistä etelämmäs. Kustannusarvio on 275 miljoonaa euroa.

– Nelostietä Oulun ja Kemin välillä parannetaan 155 miljoonalla eurolla. Kempeleessä ja Oulussa töiden pitäisi valmistua 2018, Oulun seudulta pohjoiseen työt ajoittuvat vuosille 2019–2021.

– Viitostietä parannetaan 37 kilometrin matkalta Mikkelin ja Juvan välillä. Osa nykyään tukkoisesta tieosuudesta rakennetaan nelikaistaiseksi. Kustannukset ovat 121 miljoonaa ja valmista pitäisi olla 2020.

– Valtatien 8 parannusurakka Turun ja Porin välillä on loppusuoralla. Hankkeessa muun muassa rakennettiin Raision ja Nousiaisten välinen osuus moottoritieksi. Kokonaishinta on 102,5 miljoonaa.

– Äänekosken kohdalla muutetaan osa Nelostiestä nelikaistaiseksi ja parannetaan myös katuverkkoa. Tietyöt maksavat 78 miljoonaa ja valmistuvat 2019.

– Taavetin ja Lappeenrannan välillä Kuutostietä parannetaan 28 kilometrin osalta, josta 12 kilometriä on kokonaan uutta tietä. Hanke maksaa 76 miljoonaa, valmista pitäisi olla tänä syksynä.

 

Suomen päätieverkko ei ole valmis – yritysten tarpeet ohjaavat rahankäyttöä 

Vaalimaan moottoritien valmistuttua isoimmat tiehankkeet sijoittuvat Lahden ja Oulun seuduille

Kun moottoritieosuus Haminalta Vaalimaalle avataan liikenteelle ensi keväänä, vuosikymmenien suunnitelmat toteutuvat ja moottoritieyhteys Turusta Venäjän rajalle on valmis. Suomen päätieverkko ei kuitenkaan tule valmiiksi vuonna 2018.
Aivan E18-tien veroisia jättiprojekteja ei ole suunnitteilla, mutta tieverkkoa uudistetaan pala palalta.
– Päätieverkkoa kehitetään jatkossakin. Siellä on joitakin pullonkaulakohtia, joihin tarvitaan eritasoliittymiä tai ohitusteitä. Saadaan vaikkapa raskas liikenne ohjattua pois kaupunkien keskustoista, kertoo Liikenneviraston suunnittelu ja hankkeet -toimialan ylijohtaja Rami Metsäpelto.

Harvaan asutussa Suomessa tieverkosta alle 900 kilometriä on moottoriteitä. Niiden rakentaminen on kallista, eikä uusia merkittäviä moottoritieosuuksia ole lähivuosina tiedossa.
– Sellaista isoa uutta ei ehkä ole tulossa, nämä ovat enemmän sitä että haetaan palvelutasoa tai ratkaistaan olemassa olevia ongelmia.

Tukea elinkeinoelämän kuljetuksille

Pelkkä liikennemäärä ei aina kerro kuinka korkealla jokin tie on prioriteettilistalla. Suuria tieinvestointeja yhdistää usein se, että ne ovat keskeisiä elinkeinoelämän kuljetuksille.
– Liikenneverkkoa ei kehitetä pelkästään liikenteellisistä näkökulmista, vaan se on osa laajempaa yhteiskunnallista kehittymistä. Sillä on kiinteä linkki maankäytön kysymyksiin, Metsäpelto muistuttaa.
– Uusi asuinalue tai teollisuusalue tarvitsee toimiakseen sujuvat liikenneyhteydet. Jos avataan uusia tuotantolaitoksia, ne tarvitsevat tuekseen sen, että raaka-aineet kulkevat tuotantolaitokselle ja valmiit tuotteet laitokselta kuluttajille tai vientiin.

Metsä Groupin Äänekosken biotuotetehdas on johtanut suureen liikenneurakkaan alueella. Äänekosken rata- ja tieyhteyksiä parannetaan kaikkiaan 168 miljoonalla eurolla.
Äänekoskeen liittyy myös Nelostien parantaminen Jyväskylän pohjoispuolella. Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt hankkeen käynnistämistä ensi vuonna.
Myös Kuutostien parantaminen Taavetin ja Lappeenrannan välillä vastaa elinkeinoelämän tarpeisiin. Tie on Etelä-Karjalan metsäteollisuudelle tärkeä reitti Suomenlahden satamiin.

Lahden liikenne sujuvoituu

Vaalimaan moottoritien valmistuttua kustannuksiltaan merkittävimmiksi tieprojekteiksi nousevat Lahden eteläinen kehätie ja nelostien parantaminen Oulu–Kemi-välillä.
Lahdessa kehätie siirtää valtatie 12:n kiertämään kaupungin keskusta nykyistä etelämpää. Tampereen suunnalta tuleva valtatie 12 kulkee nykyään aivan keskustan ja matkakeskuksen eteläpuolelta, joten raskas liikenne sekoittuu taajamaliikenteeseen.

Noin 275 miljoonan euron projektin pitäisi valmistua vuonna 2021.
Oulun ja Kemin välillä herkästi ruuhkautuvaa nelostietä parannetaan 155 miljoonalla eurolla.
Oulun kohdalla moottoritielle rakennetaan kolmannet kaistat, osa Haukiputaan moottoriliikennetiestä rakennetaan moottoritieksi ja siitä pohjoiseen tehdään ohituskaistoja.

Pitkäaikaisia investointeja

Liikennemäärät päätieverkolla jatkavat lähivuosina kasvuaan. Metsäpellon mukaan kehittämistarpeita olisi enemmän kuin mitä pystytään tekemään, mutta teitä parannetaan rahoituksen sallimissa rajoissa.
– Isoja rahojahan nämä ovat. Mutta täytyy muistaa, että nämä investoinnit tehdään hyvin pitkäksi aikaa. Näitä ei ihan yhdessä tai kahdessa vuodessa käytetä loppuun.

 

(STT)

 

 



» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi