Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Lääkärin tavoittaa tulevaisuudessa chatista tai videopuhelulla

Virtuaalivastaanotot korvaavat entistä useamman perinteisen lääkärikäynnin

Oulu 22.2.2017

Tulevaisuudessa lääkärin ja potilaan väliset kädenpuristukset vähenevät. Tekniikan kehittyessä ja asenteiden muuttuessa yhä useampi kohtaaminen hoituu virtuaalisesti. Käytännössä se voi tarkoittaa esimerkiksi chat-yhteyttä tai videopuhelua potilaan ja lääkärin välillä, arvioivat Pohjolan Lääkäripäivillä Oulussa puhuneet asiantuntijat.

Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän palkkalistoilla oleva Mauri Laakso hoitaa viiden eri Kainuussa sijaitsevan kunnan alueella asuvia potilaitaan Helsingistä käsin.

– Parhaiten videoyhteys onnistuu pitkäaikaissairauksien kohdalla. Vastaanotolla on lisäksi Kainuun päässä terveydenhoitaja, Laakso sanoo.

Hänen mukaansa diagnoosia tehdessä ja lääkärin etiikkaan liittyvissä asioissa pätevät täsmälleen samat lainalaisuudet kuin perinteisellä vastaanotolla.

– Lääkärin pitää tietää omat rajansa sen suhteen, mihin pystyy ja mihin ei. Täytyy siis olla myös mahdollisuus sanoa, ettei pysty tekemään diagnoosia, jos tilanne sitä vaatii, Laakso toteaa.

Lääkärin ajankäyttö tehostuu

Virtuaalisuus parantaa lääkäripalvelujen saatavuutta ja tehostaa lääkärien ajankäyttöä. Kun lääkäri voi ottaa samalta työpisteeltä vastaan potilaita joustavasti eri puolilta maata, kallisarvoista aikaa säästyy.

Terveystalon työterveyslääkärin Jaakko Pitkäjärven työtehtävissä lääkärin ajankäytön tehokkuus on viety huippuunsa. Pitkäjärvi vastailee potilailleen ympäri Suomea chat-palvelun kautta. Tähän mennessä hän on hoitanut yli viittätuhatta potilasta chatin välityksellä.

– Potilas saattaa lähettää esimerkiksi digitaalisesti kuvan haavasta kysyäkseen, tarvitseeko sitä ommella. Tai toisaalta esimerkiksi ihottumasta saa kännykällä usein riittävän hyvän kuvan, jotta sen perusteella voi tehdä diagnoosin, Pitkäjärvi sanoo.

Hänen mukaansa palvelua käyttää moni, joka ei ehkä muuten työkiireiltään saisi aikaiseksi hakeutua lääkärin vastaanotolle.

– Tämä ei missään nimessä korvaa lääkärin ja potilaan välistä perinteistä kohtaamista, mutta tuo lisän kiireisille ihmisille. Hyvin usein chat-palvelu riittää hoitomuodoksi. Tai jos ei riitä, ihmiset ovat tyytyväisiä, että saavat nopean reaktion sen avulla, Pitkäjärvi sanoo.

Kaikkia ei voi hoitaa etäyhteydellä

Virtuaalivastaanottojen toimivuuteen liittyy myös haasteita. Keskeisimmät niistä liittyvät tietoturvaan ja potilasturvallisuuteen.

– Lääkärin näkökulmasta iso haaste liittyy siihen, pystytäänkö diagnostiikkaa tekemään riittävän turvallisesti. Se täytyy myös huomioida potilaskohtaisesti, kuinka hyvin kukin potilas kykenee vastaanottamaan tietoa, Suomen Lääkäriliiton Oysin erityisvastuualueen piiriylilääkäri Annu Tertsunen sanoo.

Arviot etälääkäripalvelujen käytön laajentumisen mahdollisuuksista vaihtelevat. Oulun yliopistossa 2004 julkaistun väitöstutkimuksen mukaan kolme neljästä perustason potilaskäynnistä voitaisiin hoitaa hyvin varustellulla videovastaanotolla, jossa hoitaja on potilaan kanssa fyysisesti läsnä. Kaikissa potilasryhmissä se ei kuitenkaan ole kustannustehokkain tai riittävän laadukas tapa.

Joka tapauksessa tulevaisuudessa etäyhteyden päässä toimiva lääkäri voi tulla kyseeseen jopa kymmenissä prosenteissa potilaan ja lääkärin välisistä kohtaamisista, Tertsunen arvioi.

 

 

(STT)

 

Osa lääkärikäynneistä voidaan hoitaa etänä.


Valinnanvapaus lisää kysyntää lääkärien etätyöskentelylle

Lääkärien etätyöskentelyllä ja virtuaalivastaanotoilla on keskeinen rooli sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksessa.

– Tulevaisuuden kustannusten hallinnan näkökulmasta ne ovat tärkeitä. Niillä on iso merkitys myös etäämmällä asuville asiakkaille, eikä pidä unohtaa ammattihenkilöiden riittävyyttä, sosiaali- ja terveysministeriön sosiaali- ja terveyspalveluosaston lääkintöneuvos Tuija Kumpulainen toteaa.

Kumpulaisen mukaan virtuaalivastaanottojen ja lääkärien etätyöskentelyn lisääntyminen eivät tosin riipu yksin sote-ratkaisusta, vaan ne lisääntyisivät joka tapauksessa. Sote-ratkaisu tosin kiihdyttää niitä todennäköisesti valinnanvapausperiaatteen vuoksi.
– Etävastaanotot lisääntyvät, kun tekniikka kehittyy, tietosuoja saadaan hoidettua ja erityisesti asiakkaiden kysyntä tällaiselle lisääntyy, Kumpulainen täsmentää.

Laki muuttui vuosi sitten

Vajaa vuosi sitten lääkärien etätyömahdollisuudet lisääntyivät reilusti, kun maaliskuussa 2016 Kela alkoi korvata työterveyshuollon sairaanhoidon etäpalvelut samaan tapaan kuin perinteiset lääkärikäynnit.
– Lisäksi kansallinen Oda-hanke vie virtuaalivastaanottoja eteenpäin, Suomen Lääkäriliiton piiriylilääkäri Annu Tertsunen sanoo.

Oda eli Omahoito ja digitaaliset arvopalvelut -hanke on hallitusohjelman kärkihanke, jonka tarkoitus on uudistaa sosiaali- ja terveyspalvelujen toimintamalleja valtakunnallisesti.
Kun virtuaalivastaanottoja avataan ja lääkärien mahdollisuuksia etätyöskentelyyn lisätään, samalla tehdään rajauksia sen suhteen, mitä palveluita ei etäyhteyden välityksellä kannata tarjota.

– Hätätilapotilaita ei hoideta etänä. Esimerkiksi akuutti vatsakipu on sellainen vaiva, joka vaatii lääkäriltä vatsan painelua, eikä sitä voi mitenkään suorittaa etänä, Tertsunen huomauttaa.

Joihinkin valintoihin liittyy myös eettisiä kysymyksiä.
– Muun muassa huumaavien lääkkeiden osalta palveluntuottajat ovat tehneet linjauksia, että niitä ei myönnetä etävastaanotoilla, Tertsunen toteaa.

(STT)




» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi