Kaksi öljylastissa ollutta tankkeria oli törmätä toisiinsa
Helsinki
18.12.2016
Suomenlahdella oli sunnuntaiaamuna syntyä tilanne, jota on
pelätty jo kauan. Kaksi suurta tankkeria oli törmätä toisiinsa, ja
niiden lastina oli yhteensä lähes 96 000 tonnia öljyä.
Vakavalta ympäristöonnettomuudelta vältyttiin, kun Liikenneviraston meriliikenteenohjaus puuttui tilanteeseen.
Vaaratilanne syntyi hieman ennen aamukuutta Hangon eteläpuolella kun
pienempi, lähes 150-metrinen liberialainen tankkialus oli meriteiden
sääntöjen mukaisesti väistämässä suurempaa, yli 240-metristä
kreikkalaista tankkialusta. Kreikkalaisalus oli kuitenkin kääntynyt
yllättäen vasemmalle kohti liberialaisalusta.
Meriliikenteenohjaus puuttui oitis tilanteeseen ja sai kreikkalaisen
tankkialuksen lopettamaan kääntymisen. Alusten väliin jäi muutama sata
metriä, kun ne sivuuttivat toisensa. Tällaisen kokoluokan alusten
kohdalla kyse on hyvin pienestä etäisyydestä, sanoo Suomenlahden
meriliikennekeskuksen vuoroesimies Pekka Hiltunen. Törmäys vältettiin
täpärästi.
– Kyllähän se aika lähellä oli, Hiltunen toteaa.
Hänen mukaansa kreikkalaisaluksen ohjausvirheen syy ei ole selvillä. Asiasta tehdään selvityspyyntö.
Toisessa aluksessa oli yli 84 000 tonnia ja toisessa lähes 12 000 tonnia öljyä.
Vastaavat vaaratilanteet harvinaisia
Sunnuntaiaamun kaltaiset vaaratilanteet ovat Hiltusen mukaan
Suomenlahdella harvinaisia. Hän ei muista, koska viimeksi kaksi alusta
olisi ollut vaarassa kolaroida.
Suomen ympäristökeskuksen yli-insinöörin Kalervo Jolman mukaan kyseessä
olisi saattanut olla katastrofiluokan onnettomuus. Tietysti riippuen
siitä, kuinka paljon mereen olisi öljyä vuotanut.
Suomessa on suunnitelmallisesti varauduttu noin 30 000 tonnin
öljyonnettomuuteen. Tavoitteena Jolman mukaan on, että tällaisen määrän
kerääminen merellä kestäisi kolmisen vuorokautta, mutta jos määrästä osa
ajautuisi rannalle, puhdistustyöt veisivät pari kolme kuukautta. Jos
taas koko öljymäärä kulkeutuisi rannalle, puhdistus veisi jo vuoden
päivät.
(STT)
|