Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Minimoi liukastumisen riski

23.11.2015

Uutisotsikoissa toistuu vuosittain, kuinka talvi yllätti autoilijat ja junat, mutta samaa voi sanoa myös jalankulkijoista. Liukastuminen on yleisin jalankulkijoiden tapaturmia aiheuttava tekijä talviliikenteessä. Liukastumiseen voi kuitenkin varautua oikeanlaisilla jalkineilla ja ylläpitämällä tasapainokykyä.

Harva jalankulkija ja pyöräilijä säästyy mustan jään aiheuttamilta liukastumisilta talvisin. Liukastumisen aiheuttamaan vammaan vaikuttaa oleellisesti, millä vauhdilla ihminen liukastuu ja miten hän kaatuu.
- Mitä suurempi polveen tai nilkkaan kohdistuva voima kaatumishetkellä on, sitä isompi vamma liukastumisesta syntyy. Talvella urheillessa liukastumiset tapahtuvat tyypillisesti jäisellä ladulla kovaa vauhtia hiihtäessä, pyöräillessä tai lenkkeillessä, ortopedi Martti Lakovaara Terveystalosta sanoo.

Vanhemmilla ihmisillä liukastumisriski on nuoria suurempi, sillä ihmisen koordinaatiokyky epävakaalla alustalla huononee hänen ikääntyessään. Myös luonnolliset suojarefleksit muuttuvat iän myötä, joten nuoret ja vanhat ihmiset kaatuvat ja siten loukkaavat itsensä usein eri tavoin.

- Nuoret usein kompastuvat tai liukastuvat joko eteenpäin tai kyljelleen, jolloin nilkka nyrjähtää tai murtuu. Myös jonkinasteiset olkapäävammat ovat nuorilla tyypillisiä. Ikääntyneillä taas on tapana pyllähtää taaksepäin ja ottaa kädellä vastaan. Tällöin riski ranteen, värttinäluun tai lonkan murtumiseen on huomattavasti suurempi, Lakovaara listaa.

Valitse kengät oikein ja treenaa tasapainoa

Liukkaimmat kelit syntyvät, kun jo kertaalleen sulanut lumi jäätyy uudelleen ja sen päälle jää kerros vettä. Katujen liukkauteen voi vaikuttaa suolaamalla ja hiekoittamalla, myös oikeanlaisella jalkinevalinnalla voi osaltaan ehkäistä liukastumisia.

- Parhaiten ihminen pysyy pystyssä, jos kenkien pohja aiheuttaa kitkaa jään tai loskan välillä. Kumipohjaiset kengät tai nastalenkkarit ovat liukkailla keleillä varma valinta. Korkokengät kannattaa kuljettaa mukana laukussa ja laittaa jalkaan vasta sisätiloissa, Lakovaara suosittelee.

Myös kaikenlainen ihmisen liikkeiden koordinaatiota parantava liikkuminen auttaa pysymään pystyssä myös liukkailla teillä.

- Liukuvalla alustalla hallitusti liikkuminen, esimerkiksi luistellen tai hiihtäen, on erinomainen tapa parantaa koordinaatiokykyä. Kotona voi harjoitella tasapainolaudalla, Lakovaara kannustaa.

Kotihoito vai lääkärikäynti?

Ensiavuksi nyrjähtäneelle nilkalle tai ranteelle riittää kolmen K:n kotihoito: kylmä, kohoasento ja kompressio. Jos nilkka kuitenkin kipeytyy ja turpoaa voimakkaasti, eikä jalalle voi varata painoaan, on parasta kääntyä asiantuntijan puoleen. Kipeän ranteen kohdalla lääkärille kannattaa varata aika etenkin, jos ranteen ulkonäkö poikkeaa turvotuksen ohella tavallisesta.

- Lonkkamurtuma puolestaan tekee kävelyn mahdottomaksi ja antaa aina aiheen lääkärikäynnille. Lääkäri osaa kertoa mahdollisesta jatkotoimenpiteistä tai tarpeesta ottaa vammasta röntgen- tai magneettikuva, Lakovaara muistuttaa.

Työssä ja työmatkalla tapahtuneet vammat kuuluvat lakisääteisen työtapaturmavakuutuksen piiriin. Jos liukastuminen tapahtuu työajan ulkopuolella ja vamma vaatii kiireellistä hoitoa, voi murtunutta nilkkaa käydä näyttämässä myös yksityisen lääkäriaseman päivystyksessä. Lääkärinpalkkioista ja tutkimuksista potilaalle maksetaan Kela-korvaus.

(Terveystalo)

Jokainen voi osallistua myös työpaikan pihan turvallisena pitämiseen, kun hiekoitusvälineet ovat helposti saatavilla.


» Katso esimerkki 3T Opetusmultimedioista: Liukastuminen

Saat kasvavan työhyvinvointi- ja työturvallisuusaiheisten multimedioiden valikoiman ja muita työkaluja helposti käyttöösi jo tänään:

» Tutustu 3T Kouluttajalisenssiin ja tilaa!

3T Kouluttajalisenssin avulla voit mm.:

  • perehdyttää uusia työntekijöitä
  • nostaa nykyisen henkilöstön turvallisuustietoisuutta
  • vahvistaa esimiesvalmennusten työturvallisuuden ja -hyvinvoinnin osuutta
  • kouluttaa työryhmiä riskien arviointiin ja muihin turvallisuusjohtamisen menetelmiin
  • herätellä johto ja esimiehet ymmärtämään vastuunsa ja roolinsa
  • ylläpitää ja laajentaa omaa osaamistasi

» Tutustu 3T Kouluttajalisenssin käyttäjäkyselyn tuloksiin

(3T Ratkaisut Oy)

 



» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi