Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Kaatumiset vammauttavat jalankulkijoita

Kuolemantapauksissa yleensä mukana moottoriajoneuvo

Helsinki 8.10.2015

Jalankulkijan tai pyöräilijän suurin vammautumisuhka ei ole muu liikenne, vaan kaatuminen tai liukastuminen.

Esimerkiksi Helsingissä työmatkoilla viime vuosina sattuneista pyöräilyturmista 79 prosenttia oli yksittäisvahinkoja, eli onnettomuudessa ei ollut muita osallisia. Jalankulkijoille sattuneista onnettomuuksista yksittäisvahinkoja oli 93 prosenttia.
Vaikka liikenneonnettomuuksia tapahtuu Helsingissä eniten koko maassa, yli 4 000, ei vammautuneiden määrä ole asukaslukuun suhteutettuna suuri.

Liikennevakuutuskeskuksen kolaritilaston mukaan toissa vuonna Helsingissä vammautui alle 3 ihmistä 1 000 asukasta kohden. Kärkipaikalla on Pietarsaari, jonka lukema on 9.

Valtaosa kuolemista suojatiellä

Vakavimmat turmat tapahtuvat kuitenkin yhteentörmäyksissä moottoriajoneuvon kanssa. Valtaosa jalankulkijoiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtuu suojatiellä, ilmenee Liikennevakuutuskeskuksen tilastoista. Vuosina 2004–2013 Helsingissä kuoli 35 jalankulkijaa. Onnettomuuksista 24 tapahtui suojatiellä.

Heikoimmassa tilanteessa ovat jalan kulkevat ikäihmiset: Puolet uhreista oli yli 65-vuotiaita.

Pyöräilijöitä kuoli ajanjaksolla kolme.

Valtaosa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui, koska autoilija ei havainnut uhria ennen törmäystä.
– Kaupunkiympäristö on kulkijalle vaativa: ärsykkeitä, liikkujia ja erilaisia näköesteitä on runsaasti, toteaa Liikennevakuutuskeskuksen yhteyspäällikkö Tapio Koisaari.

"Tieraivo harvinaista"

Elokuussa Helsingin Töölössä pyöräilijä menetti henkensä kolarissa. Autoilijan epäillään törmänneen pyöräilijään tahallaan, ja häntä syytetään muun muassa taposta. Viime viikolla moottoripyöräilijän epäillään törmänneen tahallaan jalankulkijaan Turussa.

Liikennevakuutuskeskuksen Koisaari toppuuttelee keskustelua tahallisten törmäysten lisääntymisestä. Koisaaren mukaan niin sanottu tieraivo on harvinaista, ja tahallisia yliajoja tapahtuu yksittäisiä silloin tällöin.
– Lähes aina tekijät ovat myös tunteneet toisensa ennalta.

Samoilla linjoilla on suunnittelija Hannu Niemi Helsingin yliopiston Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutista. Hänen mukaansa tahalliset päälleajot ovat erittäin harvinaisia Suomessa.

 

(STT)

Liukastuminen tai kaatuminen on jalankulkijalle merkittävin vammautumisuhka.


Lisää henkilöstön turvallisuustietoisuutta sekä työssä että vapaa-ajalla - avuksi 3T Opetusmultimediat!

Ota havainnolliset ja monipuoliset 3T Opetusmultimediat perehdytyksen työkaluiksi -  jo 91 työturvallisuus- ja työhyvinvointiaiheista multimediaa helposti käyttöön:

» 3T Kouluttajalisenssillä

» 3T eOpistossa

Multimediakirjastosta löydät aiheeseen liittyen mm. multimediatietoiskut Liukastuminen ja Kompastuminen sekä Turvallisesti portaissa.

(3T Ratkaisut Oy)

 

 




» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi