Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Kännykkä tauolle ajon ajaksi

14.7.2015

Suurin osa kuljettajista pystyy ajamaan ja käyttämään puhelinta samanaikaisesti, uskoo moni Liikenneturvan kyselyyn vastanneista. Jos kuljettajan huomio on puhelimessa, jää turvallinen ajaminen toiselle sijalle. Etenkin älypuhelinta käsitellessä voi ajaa sokkona useita sekunteja.

–Älypuhelin on merkittävä osa ihmisten arkea. Jatkuvaa tarvetta kurkata puhelinta voi verrata riippuvuuteen. Koskaan ei tiedä, milloin puhelimessa odottaa mielihyvää tuottava viesti, sosiaalisen median päivitys tai koukuttava uutisotsikko. Koska tavoitettavissa pitää olla jatkuvasti, kiusaus kurkkia kännykkää myös ajon aikana on monelle liian suuri, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kertoo.

Peräti neljäsosa Liikenneturvan kyselyyn* vastanneista uskoo, että suurin osa kuljettajista pystyy ajamaan ja käyttämään puhelinta samanaikaisesti. Aivot kuitenkin pystyvät keskittymään tietoisesti vain yhteen tehtävään kerrallaan.

–Asioiden samanaikaisessa tekemisessä on itse asiassa kyse keskittymisen nopeasta siirrosta asioiden välillä. Kun kahta asiaa yrittää tehdä samaan aikaan, toinen kärsii väistämättä. Jos kuljettajan huomio on puhelimessa, jää turvallinen ajaminen toiselle sijalle, Valtonen selventää.

Kuljettajan kännykän käyttö kismittää

Monet kuitenkin tiedostavat älypuhelimen ajonaikaisen käytön aiheuttamat ongelmat. Useampi kuin neljä viidestä Liikenneturvan kyselyyn vastanneesta pitää viestittelyä ratin takaa vakavana rikkomuksena. Puhelimeen puhumisen ilman hands free -laitetta tuomitsee puolet. Joka neljäs haluaisi pyytää puhelinta käyttävää kuljettajaa keskittymään ajamiseen.

–Oma lähipiiri on yksi tärkeimmistä turvallisen käyttäytymisen tukijoista. Jos kyydissä on matkustajia, kartturin paikalla tai takapenkillä istuva voi tarjoutua kuljettajan kännykkäsihteeriksi ajon ajaksi. Yksin matkaava voi puolestaan toivottaa paussin kännykästä tervetulleeksi. Liikennettä tulisi ajatella kännykkävapaana alueena, jossa on lupa keskittyä vain ajamiseen, Valtonen kertoo.

Tarkkaamattomuudella tarkoitetaan sitä, että kuljettajan huomio on jossain muussa kuin ajamisessa: katse on poissa liikenteestä, käsi irti auton hallintalaitteista tai keskittyminen jossain muualla kuin ajotilanteessa. Vaikka kännykän käyttö ei ole ainoa kuljettajan tarkkaamattomuutta aiheuttava asia, etenkin kosketusnäytöllisen älypuhelimen toiminnallisuus ja käyttö vaativat enemmän huomiota.

Liikenneturvan kolmivuotinen kampanja "Kun ajat, aja" muistuttaa kuljettajia siitä, että ajon aikana on syytä keskittyä ajamiseen.

*Tutkimuksen toteutti Liikenneturvan toimeksiannosta TNS Gallup Oy toukokuussa 2015 internetpaneeli GallupForumissa. Kaikkiaan kyselyssä haastateltiin 1005 henkilöä, joista autoilijoita oli 794 eli 79 prosenttia.

Liikenneturva edistää tieliikenteen turvallisuutta vaikuttamalla ihmisten liikennekäyttäytymiseen ja liikennekulttuuriin. Liikenneturva on valtakunnallinen liikenneturvallisuustyön keskusjärjestö, jolla on 58 jäsenyhteisöä. Toiminta ulottuu koko maahan 12 toimipisteen kautta.

(Liikenneturva)

Jos kuljettajan huomion vie puhelin, turvallinen ajaminen jää toiselle sijalle.


Laaja työturvallisuus- ja työhyvinvointiaiheisten multimedioiden valikoima helposti käyttöön:

» 3T Kouluttajalisenssillä

» 3T eOpistossa

» Katso ajankohtaiset esittelymultimediat: Pään suojaaminen, Nolla tapaturmaa sekä Monikulttuurinen työyhteisö 3T Multimediakirjastossa!

 



» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi