Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!

3T Ratkaisut Oy - Luotettava



Lastaussilloilla työskentelyssä vaaroja ja kehittämistarpeita

TOT 8/12

Työpaikkaonnettomuuksien tutkintaryhmä tutki yhteensä 7 työntekijän kuolemaan johtanutta työtapaturmaa, jotka sattuivat lastauslaitureilla ja -terminaaleissa. Työtapaturmat sattuivat vuosina 1994-2012.

Neljässä tapauksessa kuljettaja oli jäänyt puristuksiin, kun kuorma-auto oli lähtenyt yllättäen liikkeelle. Näissä tapauksissa kuorma-autoa ei ollut pysäköity luotettavasti seisontajarrua tai renkaiden alle asetettavia kiiloja käyttämällä.

Kahdessa tutkitussa tapaturmassa työntekijä putosi lastauslaiturilta yli metrin korkeudelta maahan. Yhdessä tapauksessa työntekijä putosi lastauslaiturilta suoraan käynnissä olleeseen jätepuristimeen.

Kahdessa tapauksessa ajoneuvoyhdistelmä oli lähtenyt liikkeelle, kun perävaunu oli kytketty käynnissä olleeseen vetoautoon. Perävaunun jarrujärjestelmä oli paineistunut, jolloin seisontajarru oli automaattisesti vapautunut. Koska vetoauton seisontajarrua ei ollut kytketty päälle, lähti koko ajoneuvoyhdistelmä liikkeelle tuhoisin seurauksin.

Miten vastaavat työtapaturmat olisi vältettävissä?

Tutkintaryhmä antaa tutkintaraportissaan muun muassa seuraavat suositukset:

• Työnantajan tulee selvittää ja tunnistaa järjestelmällisesti työtehtävistä, työolosuhteista ja työympäristöstä aiheutuvat vaara- ja haittatekijät. Vaarojen arviointiin tulee ottaa mukaan myös työntekijöiden edustajia. Yhteisillä työpaikoilla arviointiin tulee pyytää mukaan niiden yritysten edustajia, joiden työntekijöitä työskentelee asianomaisissa tiloissa.

• Työnantajan tai yhteisellä työpaikalla pääasiallista määräysvaltaa käyttävän tahon tulee valvoa töiden turvallista suorittamista. Vaarallisiksi todettuihin työtapoihin ja käytöntöihin pitää puuttua välittömästi.

• Kuorma-autoissa tulisi olla äänimerkki muistuttamassa kuljettajaa seisontajarrun kytkemisestä.

• Kuljetustehtävien suunnittelussa tulee seurata myös toteutuneen työn määrää eli sitä miten työvuorosuunnitelmat ovat pitäneet.

 

» Tapaturmantutkintaraportti TOT 8/12

 (Tapaturmavakuutuslaitosten liitto)

 

 



» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.3tonline.fi

< Edellinen

<< Takaisin

Kommentoi uutista

Ladataan kommentteja, hetki...


HSEQ Online - Kattava, ketterä ja kehittyvä pilvipalvelu

Palvelun tarjoaa: 3T Ratkaisut Oy - Ratkaisevasti parempi työpäivä


Bookmark and Share

© 3T Ratkaisut / EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.3tratkaisut.fi