Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Kaksi kolmesta myymälätyöntekijästä kohtaa nimittelyä ja haistattelua työpaikallaan

17.3.2014

Asiakkaiden taholta tuleva sanallinen väkivalta on lisääntynyt kaupan alalla. Työterveyslaitoksen Esimiehenä kaupan alalla (Esika) -tutkimuksen mukaan 70 prosenttia myymälätyöntekijöistä kertoo kokeneensa sanallista väkivaltaa viimeisen vuoden aikana, viisi vuotta sitten vastaava luku oli 63 prosenttia.

Tutkimuksessa tiedusteltiin väkivallan kokemuksia kaupan alan työntekijöiltä viimeisen vuoden aikana. Joka viides myymälätyöntekijä kertoi kohdanneensa asiakkaiden taholta sanallista väkivaltaa vähintään pari kertaa kuukaudessa. Viisi vuotta sitten vastaavaa koki joka kuudes myymälässä työskentelevä. Esimiehet kohtaavat työntekijöitä enemmän epäasiallista käyttäytymistä. Sanallinen väkivalta tarkoittaa loukkaavaa kielenkäyttöä kuten nimittelyä, haistattelua tai arvostelua.

Pahimmillaan uhka- ja väkivaltatilanteet eivät jää pelkkään nimittelyyn ja haistatteluun. Sanallista uhkailua on kokenut lähes 40 % myymälätyöntekijöistä, fyysistä uhkailua 6 % ja fyysistä väkivaltaa 6 %.

Nuoret työntekijät riskiryhmänä

Alle 25-vuotiaat ja pienissä myymälöissä (alle 400 m2) työskentelevät kokevat useammin uhka- ja väkivaltatilanteita kuin heitä vanhemmat työntekijät ja suurissa myymälöissä työskentelevät.

— Syynä saattaa olla pienten myymälöiden myöhäisemmät aukioloajat sekä se, että nuoret työntekijät todennäköisesti työskentelevät iltaisin ja öisin, pohtii tutkija Sara Lindström.

Lähes kaksi kolmesta myymälätyöntekijästä kokee, että työpaikalla on sovittu selvästi, miten väkivalta-, varkaus- ja muissa uhkaavissa tilanteissa toimitaan.

— Uhkatilanteisiin varautuminen on onneksi kehittynyt viidessä vuodessa parempaan suuntaan, kertoo Lindström. On tärkeää, ettei kukaan leiki sankaria itse tilanteessa eikä jää jälkikäteen yksin kuormittavan kokemuksen kanssa.

Esimiehenä kaupan alalla (Esika) -tutkimuksen tuottaa uutta tietoa vähittäiskaupassa toimivista esimieskäytännöistä ja muutosten hallinnasta. Tutkimuksen toteuttaa Työterveyslaitos yhteistyössä Palvelualojen ammattiliitto PAM:n ja Kaupan Liiton kanssa. Rahoittaja on Työsuojelurahasto.

(TTL)

Uhkaavassa tilanteessa on tärkeää rauhoittaa tilanne. Kuva 3T:n opetusmultimediasta Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen.

 

Kasvava työturvallisuus- ja työhyvinvointiaiheisten multimedioiden valikoima helposti käyttöön 3T Kouluttajalisenssillä tai 3T eOpistossa

Valikoimamme sisältää mm. Väkivallan ennaltaehkäisy ja jälkihoito työpaikalla sekä Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen -opetusmultimediat.

 

Aiheeseen liittyvä 3T Multimedia:
Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen

Opetusmultimedia antaa valmiutta toimia väkivaltaisen asiakkaan kohtaamisessa ja opettaa tunnistamaan uhkaavat tilanteet asiakaspalvelutyössä. Sisältää opetusosion ja harjoitteen. Kesto n. 10 min.

Demottavissa olevat multimediat:
» Multimediakirjasto -> Demo-kurssit

(3T Ratkaisut Oy)


Ohjeita uhkaavassa tilanteessa toimimiseen

1. Pyri ensin rauhoittamaan tilanne

- käyttäydy rauhoittavasti, mutta määrätietoisesti
- älä näytä pelkoasi ulospäin, vaikka pelottaisikin
- puhu lyhyin lausein ja anna selkeitä ohjeita
- älä jätä työkaveria yksin uhkaavaan tilanteeseen

2. Jos rauhoittaminen ei onnistu

- yritä päästä pois tilanteesta
- älä käännä selkääsi lähtiessäsi
- kutsu apua heti, kun se on mahdollista

3. Jos uhkaaja hyökkää


- jos uhkaajalla on ase, ota se huomioon, mutta älä yritä ottaa sitä pois
- älä menetä kontrollia tai ajaudu paniikkiin

4. Traumaattisen kokemuksen jälkeen

- älä jää yksin, vaan hae apua
- pidä yhteyttä työtovereihin, esimieheen tai työterveyshuoltoon
- puhu tapahtuneesta mahdollisimman paljon
- palaa töihin heti kun jaksat, säilytä päivittäiset rutiinit

 

(Lähde: TTL) 



» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi