Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Tunnollinen migreenikko painaa päänsärkyisenäkin

Työtä voi helpottaa pienillä asioilla

Helsinki 29.11.2013

Stressi, lounaan syömättä jättäminen ja työkaverin hajuvesi ovat varma resepti. Niillä Karoliina Pakkanen saa migreenin. Helsingin yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa suunnittelijana työskentelevä Pakkanen on kärsinyt migreenistä 12-vuotiaasta saakka. Parikymppisenä migreeni yhtäkkiä paheni todella paljon.

– Hyvä kuukausi on sellainen, että minulla on migreeni viisi kertaa. Huonoina kuukausina migreeni on 20–25 kertaa, eli melkein joka päivä, Pakkanen kertoo.

Pakkanen ei ole migreeninsä kanssa yksin. Siitä kärsii joka kymmenes suomalainen. Tutkimusten mukaan heistä jokainen käyttää keskimäärin kahdesta viiteen sairauslomapäivää vuodessa migreenin vuoksi.

– Se on valtava määrä. Vaikka he eivät olisi sairauslomallakaan, niin migreenin kanssa töissä sinnittely heikentää työtehoa, kertoo neurologi Markku Sainio Työterveyslaitokselta.

Sainion mielestä moni migreenikko ei tiedosta, että sairauteen ja töissä jaksamiseen voi vaikuttaa.

– Monesti sitä vaan sinnittelee. Toivon, että potilaat pysähtyisivät miettimään, sillä provosoiviin tekijöihin voi vaikuttaa paljon omilla toimilla ja työolosuhteita muokkaamalla.

Loisteputkivalo pois

Työn ja migreenin yhteensovittaminen on usein hankalaa. Suomen Migreeniyhdistyksessä on käynnissä projekti, joka selvittää migreenikkojen kokemuksia työelämästä. Sen perusteella vaikuttaa siltä, että migreenikot ovat usein tunnollisia, ja työskentelevät päänsärkyisinäkin.

– Täsmälääkkeiden käyttö on kroonistuttanut migreeniä. Lääke on helppo ottaa, ja kohtaus menee alkuun helposti ohi. Sitten vaan tehdään töitä, vaikka kohtaus vaatisi levonkin, kuvailee projektikoordinaattori Anitta Tähti-Niemi Migreeniyhdistyksestä.

Esimerkiksi joustava työaika ja etätyö helpottavat hänen mukaansa kohtauksien hoitoa. Pakkasella on omat niksinsä myös työpaikalle.

– En käytä ollenkaan loisteputkivaloja, minulla on näytön vieressä pieni lukuvalo. Olen myös muuttanut näytön resoluutiota migreeniystävälliseksi netistä löytämilläni ohjeilla, Pakkanen kertoo.

Migreeniä vähätellään

Migreeniyhdistyksen projektin tavoitteena on tuottaa verkkosivusto, johon on koottu työelämässä migreenille altistavia tekijöitä sekä vinkkejä niiden ratkaisuun.

Migreeniä ei Tähti-Niemen mukaan edelleenkään oteta työpaikoilla tarpeeksi vakavasti. Päänsärky ei välttämättä näy ulospäin, vaikka kyseessä on pään sisällä epileptisen kohtauksen kaltainen tila.

– Epileptisen kohtauksen jos saa, niin kaikki näkee, ettei siinä todellakaan vastailla puhelimeen tai tehdä muutakaan.

Migreenin ja päänsärkyjen arkipäiväistyminen on Sainion mielestä osittain hyvä asia, sillä se ei enää pelota ihmisiä. Kääntöpuoli on, että päänsäryn merkitystä vähätellään.

Myös Pakkasella on kokemusta vähättelevästä suhtautumisesta aikaisemmilta työpaikoilta. Migreenipoissaoloja ei aina ymmärretty.

– Määräaikaisessa työsuhteessa työskennellessä tuntui siltä, että pärjäsi ja oli pidetty, mutta silti työsuhdetta ei välttämättä jatkettu.

Viime kuukaudet Pakkanen on saanut elää ilman migreeniä raskauden ansiosta. Monien päänsäryt loppuvat raskauden ajaksi.

– Minulla oli alkuraskaudessa tosi intensiivinen normaalin elämisen jakso, jolloin tuntui siltä, että tällaistä se voisi olla, Pakkanen iloitsee.

(STT)

 

Mikä migreeni?

– Migreeniä on auratonta ja aurallista. Migreenin erottaa jännityspäänsärystä siitä, että migreeni tulee kohtauksittain.

– Aurallinen migreeni on esioireista migreeniä. Esioireita ovat esimerkiksi näköhäiriöt, puutuminen ja puhumisvaikeudet.

– Aurattomaan migreeniin ei liity esioireita. Päänsäryn lisäksi siihen voi liittyä pahoinvointia, oksentelua, valonarkuutta tai ääniherkkyyttä.

– Migreeni on yleisempää naisilla, joista joka seitsemäs kärsii migreenistä ajoittain. Miehistä migreenistä kärsii joka 20:s.

– Migreenikohtauksen voi laukaista jokin ärsyke kuten kirkas valo, alkoholi tai unirytmin vaihtelu. Stressi ja stressin laukeaminen ovat myös yleisiä syitä.

– Migreeniä hoidetaan tavallisilla kipulääkkeillä ja täsmälääkkeillä eli triptaaneilla. Apua voi saada myös esimerkiksi rentoutuksesta ja akupunktiosta.

– Jos migreenikohtauksia on hyvin usein, voidaan niitä ehkäistä estolääkityksellä. Estolääkityksenä käytetään esimerkiksi beetasalpaajia ja epilepsialääkkeitä.

(STT)

Lähde: terveyskirjasto.fi


3T:n työhyvinvointi- ja työturvallisuusaiheiset verkkokurssit

Julkiset verkkokurssit koostuvat 3T Opetusmultimedioista. Opiskele silloin, kun sinulle parhaiten sopii!

Kurssien aiheina on  kaikille toimialoille soveltuvia vaihtoehtoja - esimerkiksi työhyvinvoinnin johtaminen esimiestyönä.  Alkaen 59 € + alv.

» Tutustu koko valikoimaan ja ilmoittaudu kurssille!

(3T Ratkaisut Oy)




» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi