Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Huono yöuni ja munkkikahvit tainnuttavat rattiin

Vaara nukahtaa rattiin on suurin viimeiset 70 kilometriä ennen kotia

Helsinki 8.10.2013

Huonosti nukuttu yö ja tuhdit pullakahvit huoltoasemalla ovat surkea yhdistelmä, jos haluaa pysyä hereillä ratin takana.

Lähes joka kymmenes kuolemaan johtanut onnettomuus johtuu rattiin nukahtamisesta. Riski nukahtaa on suurin kodin lähellä. Liikennelääketieteen yhdistyksen mukaan viimeiset 70 kilometriä ennen kotia ovat vaarallisimmat.

– Ilmeisesti lähellä kotia ei enää malteta pysähtyä, jos alkaa väsyttää, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Markku Partinen.

Väsynyt kuljettaja ei välttämättä nukahda rattiin, vaan väsymys voi ilmetä myös ajonopeuden vaihteluina tai äkillisinä liikkeinä ratissa. Pahin riski on aamuyöllä ja iltapäivällä. Partisen mukaan kello yhden ja aamukuuden välissä täytyisi pitää tauko vähintään kahden tunnin välein. Iltapäivällä väsymystä puolestaan aiheuttaa raskas lounas.

– Munkki ja kahvi on erittäin huono välipala. Mitä enemmän sokeria, sitä väsyneempi on iltapäivällä. Huoltoasemalla pitäisi ottaa ruisleipä tai salaatti, Partinen sanoo.

Kiire lisännyt väsymystä

Unihäiriöitä ovat lisänneet etenkin kiire ja stressi, arvioi Unitutkimusseura.
– Kiire jatkuu illalla kotonakin, eikä uni meinaa tulla. Illalla pitäisi osata rauhoittua, sanoo puheenjohtaja Salla Lamusuo.

Partinen työskentelee myös tutkimusjohtajana Helsingin Uniklinikalla. Hän sanoo, että Suomessa on ainakin 100 000–150 000 ihmistä, jotka käyttävät unilääkkeitä päivittäin. Partinen ei pidä unilääkkeiden käyttöä ongelmattomana liikenneturvallisuuden kannalta.

– Lääkkeen ottamisen jälkeen ei saisi ajaa vähintään kahdeksaan tuntiin.
Partinen muistuttaa, että väsymykseen voi eniten vaikuttaa omalla käyttäytymisellä ja elämäntavoilla. Toiset pysyvät virkeinä viiden tunnin työunilla, toisille kahdeksan tunnin yöunet ja yksi annos alkoholia laskevat vireystason nolliin. Tärkeää on tunnistaa oma kyky sietää väsymystä.

– Jos ratin takana alkaa nukuttaa, pitää heti ottaa 15–20 minuutin tehonokoset ja juoda iso kuppi kahvia. Energiajuomakin käy kahvin sijaan poikkeustilanteessa, Partinen sanoo.

Noin viidennes suomalaisista on torkahtanut rattiin.


Virkkuna rattiin

– Nuku vähintään kuuden tunnin yöunet.
– Unohda raskas lounas ja pullakahvit.
– Suosi tauolla leipää tai salaattia ja kahvia.
– Ota 15–20 minuutin voimatorkut, jos alat väsyä.
– Pyri ajamaan päiväsaikaan.
– Pidä tauko vähintään kahden tunnin välein kello 01–06.
– Vältä ajoa kahdeksaan tuntiin, jos olet ottanut unilääkkeen.

 

(STT)

 

Riski nukahtaa rattiin on suurin lähellä kotia.


Opiskele joustavasti 3T:n työhyvinvointi- ja työturvallisuusaiheisilla verkkokursseilla

Julkiset verkkokurssit koostuvat 3T Opetusmultimedioista. Aiheina toimisto- ja asiantuntijatyön työhyvinvointi ja -turvallisuus, työhyvinvoinnin ja työturvallisuuden johtaminen esimiestyönä sekä elintapojen vaikutus työhön, mm. Uni ja työvireys. Alkaen 59 € + alv.

» Tutustu ja ilmoittaudu!

» Katso esimerkki 3T Opetusmultimedioista: Uni ja työvireys

Väsyneenä tapaturmariskit kasvavat. Kuva opetusmultimediasta Uni ja työvireys.

(3T Ratkaisut Oy)




» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi