Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Tee tauoista tapa - Selkäviikkoa vietetään 13.5.-19.5.

8.5.2013

Selkäviikkoa vietetään 13.5.-19.5.2013. Selkäyhdistykset ympäri Suomen järjestävät Selkäviikolla esimerkiksi liikuntatapahtumia, lajikokeiluja ja luentoja. Tänä vuonna Selkäviikolla keskitytään parantamaan niska-hartiaseudun kuntoa.

Suomen Selkäliitto on kevätkokouksessaan Heinolassa 14.4.2013 päättänyt antaa seuraavan julkilausuman:

Runsas istuminen on haitallista terveydelle. Selkäpotilailla istuminen lisää selkäkipuja, jotka haittaavat työntekoa ja koko elämää. Selkäoireiset tietävät istumisen haitat; monille heistä työskentely seisten onkin ainoa vaihtoehto selviytyä työtehtävistä. Siksi Selkäliitto kannustaa vähentämään istumista sekä kotona että työssä ja työskentelemään osan työajasta seisten. Selkäterveyden kannalta on edullista lyhentää sekä pitkäkestoisia istumis- että seisomisjaksoja. Istuminen kuormittaa selkää seisomista enemmän.

Istumiseen liittyviä terveysriskejä voidaan vähentää tauottamalla työtä. Tauko lisää aineenvaihduntaa lihaksissa ja aivoissa. Pienetkin taukojumppaliikkeet tekevät hyvää sekä terveelle että oireilevalle selälle.

Kokonaisterveyden kannalta on tärkeää välttää jatkuvaa istumista. Uusien tutkimustulosten mukaan jatkuva istuminen aiheuttaa myös muita terveyshaittoja, kuten ylipainoa, aikuisiän diabetesta, sydän- ja verisuonitauteja sekä lisää kuolleisuutta. Terveelliset elämäntavat, kuten säännöllinen kuntoliikunta, eivät pelasta ihmistä näiltä istumisen haitoilta.

Ota tauko tavaksi

Vaikka istuminen on monille lihaksille lähes täydellinen lepotila,
esimerkiksi toimistotöissä istumiseen liittyy joidenkin lihasten jännitystä. Tämä johtuu yksilöllisten erojen aiheuttamasta kuormituksesta. Istuminen hidastaa aineenvaihduntaamme ja kuormittaa selän rakenteita - etenkin välilevyjä.

Istuessasi muista heilutella välillä jalkojasi ja siirrä painoa pakaralta
toiselle. Kuormitusta voidaan vähentää myös nojaamalla selkänojaan,
pitämällä käsiä käsinojilla tai reisien päällä sekä välttämällä
ylävartalon roikottamista eteenpäin. Kaikkein eniten pienennät
kuormitusta selässäsi, kun nouset ylös tuolista kerran tunnissa
- vaikka vain lyhyeksikin ajaksi.

Tauot lisäävät aineenvaihduntaa lihasten lisäksi myös aivoissasi,
joten tauon jälkeen ajatus kulkee usein paremmin. Ota liikunta osaksi
päivärytmiä. Jos istut töissä, harrasta vapaa-ajallasi jalkoja kuormittavia liikuntalajeja niin paljon kuin mahdollista. Aloita jokin liikuntaharrastus tai jatka vanhoja, jo hyväksi kokemiasi liikuntamuotoja.

(Lähde: Suomen Selkäliitto)

» Taukojumppaohjeet Suomen Selkäliiton sivuilla

» Suomen Selkäliiton sivut

» Suomen Selkäliiton oppaita selän hoitoon

Suomen Selkäliitto on 1988 perustettu valtakunnallinen kansanterveys-, vammais- ja liikuntajärjestö. Selkäliiton toiminnan tarkoituksena on selkäoireiden ja -sairauksien ennaltaehkäisy, selkää koskevan hoidon ja kuntoutuksen edistäminen sekä selkäoireisten elämänlaadun parantaminen ja tukeminen. Liitto kehittää liikuntatoimintaa ja terveyskasvatusta.

Selkäliittoon kuuluu 34 selkäyhdistystä, joissa on noin 10 000 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea ja neuvontaa, luento- ja virkistystilaisuuksia ja retkiä.

(Suomen Selkäliitto)


Kouluta työhyvinvointia!

3T Multimediakirjastossa selän hyvinvointiin liittyen mm. opetusmultimediat aiheista Toimistotyön ergonomia, Niskan ja hartianseudun vaivat, Painaako taakka selkää sekä Käsinnostojen turvallisuus ja ergonomia.

Kaikki työhyvinvointi- ja työturvallisuusaiheiset 3T Opetusmultimediat saat  helposti käyttöön 3T Kouluttajalisenssillä tai 3T eOpistossa 

Toimistotyön ergonomia on tärkeä osa työhyvinvointia.

(Turvallisuusuutiset.fi)



» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi