15.2.2013
Talvivaara-selvitys luovutettiin ministeri Niinistölle
Ympäristöministeriö asetti marraskuussa 2012 Riitta Rainion ja Aino
Turpeisen selvittämään Talvivaaran kaivoksen ympäristöongelmia ja
viranomaisten toimintaa niiden valvonnassa. Selvitys luovutettiin
ympäristöministeri Ville Niinistölle tänään.
–Selvityksessä on hyviä ehdotuksia viranomaisten toiminnan ja
lainsäädännön kehittämiseksi. Tulen viemään niitä eteenpäin parhaillaan
käynnissä olevan ympäristönsuojelulainsäädännön uudistuksen yhteydessä.
Kansalaisten on voitava luottaa viranomaisten riippumattomuuteen ja
siihen, että ympäristöviranomaiset käyttävät kaikkia käytettävissä
olevia keinoja ympäristövahinkojen estämiseksi, Ville Niinistö sanoi
selvityksen luovutustilaisuudessa eduskunnassa.
Toiminnanharjoittajalla on vakavia puutteita suunnittelussa, riskiarvioinnissa ja asiantuntemuksessa
Selvityksessä tuodaan esiin Talvivaaran kaivoksen vakavat
ympäristönsuojeluongelmat. Toiminnassa on tapahtunut useita muutoksia ja
sellaisia yllättäviä tilanteita, joita YVA- menettelyssä,
ympäristölupaa haettaessa tai lupapäätöksessä osattu arvioida. Myös
ympäristölupamääräyksiä on rikottu.
Talvivaara on joutunut muuttamaan toimintaansa ongelmien
ilmaannuttua. Muutoksista syntyneisiin uusiin ongelmiin ei
ilmeisestikään ole varauduttu tehdyssä riskinarvioinnissa. Myöskään
kaivoksen vesitase ei ole ollut toiminnanharjoittajan hallinnassa eikä
siihen liittyvää riskiarviointia ole tehty tai se on jäänyt vähälle
huomiolle. Tästä johtuen ei ole osattu varautua sellaiseen
vesitilanteeseen, joka Talvivaarassa tällä hetkellä vallitsee.
Selvityksen mukaan Talvivaaran kaivoksen toiminnan suunnittelussa ja
toiminnasta aiheutuvien ympäristöpäästöjen arvioinnissa sekä
toiminnanharjoittajan käyttämien konsulttien asiantuntemuksessa on
selvästi parantamisen varaa.
Valvoja ei ole käyttänyt kaikkia käytettävissä olevia keinoja
Selvityksen tekijöiden Riitta Rainon ja Aino Turpeisen mukaan valvoja
eli Kainuun ELY-keskus ei ole käyttänyt hyväkseen kaikkia käytettävissä
olevia valvontakeinoja, kuten välillistä hallintopakkoa. Valvoja on
turvautunut liian kauan pelkkiin huomautuksiin ja kehotuksiin. Vain
tiukimmissa tilanteissa on tehty tutkintapyyntö poliisille.
Ympäristöministeriön uuden valvontaohjeen katsotaan olevan
aikaisempaa tiukempi mm. hallintopakon käytön osalta. Selvityksessä
huomautetaan, että valvojalla olisi ollut käytettävissään SYKE:n
julkaisema hallintopakkokeinoja koskeva opas, jossa on käyty läpi
erilaiset pakkotoimikeinot mallipäätöksineen. Valvontaviranomaisen
haluttomuus käyttää hallintopakkoa samoin kuin useat poikkeuksellisia
tilanteita koskevat päätökset ovat saattaneet olla omiaan herättämään
epäilyksen valvojan toiminnan riippumattomuudesta, selvityksessä
todetaan.
Useista valvojan tekemistä päätöksistä olla ottamatta käyttöön
hallintopakkokeinoja on valitettu, ja asia ratkaistaan
hallinto-oikeudessa.
Ympäristösuojelulainsäädäntöön esitetään muutoksia
Ympäristöministeriössä on valmisteltavana parhaillaan esitys uudeksi
ympäristönsuojelulainsäädännöksi. Selvityshenkilöt ehdottavat muun
muassa seuraavia muutoksia huomioitavaksi uudistustyössä.
Ympäristölupahakemusten puutteellisuus on lupaviranomaisen kannalta
hyvin hankalaa. Siksi ympäristönsuojelulakiin esitetään selvityksessä
otettavaksi säännös siitä, että puutteellinen ympäristölupahakemus
voidaan joko jättää tutkimatta, jos hakemuksen täydennystä joudutaan
useita kertoja pyytämään tai suoraan hylätä, jos hakemus on hyvin
puutteellinen. Lisäksi esitetään lupaviranomaiselle oikeutta velvoittaa
hakijan täydentämään hakemusta tai hankimaan tarvittava selvitys tai
tutkimus uhalla, että lupaviranomainen hankkii sen hakijan
kustannuksella.
Hallintopakkotoimivallan osalta esitetään, että
hallintopakkoviranomaisen tehtävät siirrettäisiin lupaviranomaiselle eli
aluehallintovirastolle ja siellä ympäristölupavastuualueelle, jolla on
itsenäinen ja riippumaton asema.
Talvivaaran tapauksessa on erityisesti vesiongelmien vuoksi jouduttu
useaan otteeseen turvautumaan ympäristönsuojelulain poikkeuksellisia
tilanteita koskeviin säännöksiin. Siihen kytkeytyvät
tulkintaerimielisyydet ja kysymys eri lainkohtien soveltamisesta
toiminnan muutostilanteissa tulisi selvittäjien mukaan ratkaista uuden
ympäristönsuojelulain säätämisen yhteydessä.
Selvityshenkilöt esittävät myös lupa- ja valvontaviranomaisten
yhteistyön kehittämistä sekä voimavarojen ja asiantuntemuksen
turvaamista.
Selvityshenkilöt asetettiin toimikaudelle 12.11.-31.12.2012.
Määräaikaa pidennettiin ympäristöministeriön päätöksellä 11.2.2013
saakka.
Selvitys verkossa:
(Ympäristöministeriö)
|
Talvivaaran opetuksia pykäliksi
Ympäristöministeriön Talvivaara-selvittäjät Aino Turpeinen ja Riitta
Raunio esittävät ympäristölainsäädäntöön useita uudistuksia:
– Ympäristönsuojelulakiin otettava säännös puutteellisen ympäristölupahakemuksen tutkimatta jättämisestä tai hylkäämisestä.
– Lupaviranomaiselle oikeus hankkia tarvittava selvitys tai tutkimus luvanhakijan kustannuksella.
– Hallintopakkotoimivalta pitäisi siirtää valvontaviranomaiselta lupaviranomaiselle eli ely-keskukselta aluehallintovirastolle.
– Poikkeustilanteita koskevia säännöksiä selkeytettävä.
– Valvonta tehtävä maksulliseksi ja tulot kohdennettava valvontaan.
– Patojen ja kaivosten ympäristölupahakemusten käsittelyä varten
lupaviranomaisen olisi hankittava patoturvallisuudesta vastaavan
viranomaisen ja kaivosturvallisuudesta vastaavan viranomaisen lausunto.
(STT)
|