Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Uneton saa pillerit mutta harvemmin yksilöllistä apua

Tutkimus: Unen huono laatu ja heräily yleisimpiä uniongelmia

Helsinki, 4.10.2012

Unettomuudesta kärsivät eivät saa riittävän yksilöllistä hoitoa, kertoo torstaina julkistettu tutkimus. Potilaiden mukaan esimerkiksi unettomuuden syy jää lääkärissä yleensä selvittämättä.

Tutkimusjohtaja, neurologian dosentti Markku Partinen Helsingin uniklinikalta kaipaa muutosta käytäntöihin.

–Unettomuuden hoidon tulisi suuntautua entistä enemmän ei-lääkkeelliseen hoitoon. Jos käytetään lääkkeitä, siihen pitäisi yhdistää aina kognitiiviset (tiedolliset) menetelmät. Pelkkään lääkehoitoon löytyy aika vähän perusteita, hän sanoo.

Lääkeyhtiö Leiraksen teettämän tutkimuksen mukaan vain neljäsosa unettomuudesta kärsivistä koki, että lääkäri oli esittänyt ongelman hoitoon useita hoitovaihtoehtoja. Lähes puolet lääkäreistä puolestaan ajatteli, etteivät potilaat olleet vastaanottavaisia elämäntapoihin liittyville ohjeille unettomuuden hoitamiseksi.

Verkkokyselyyn vastasi reilut 1 200 unettomuudesta kärsivää ja yli 400 lääkäriä.

Terapia rajaa sänkyaikaa

Unettomuus mielletään usein nukahtamisvaikeuksiksi, mutta kyselyssä yleisimmäksi vaivaksi nousi unen huono laatu ja katkonaisuus. Siitä kärsi neljä viidesosaa vastaajista. Reilulla puolella oli nukahtamisvaikeuksia.
Suurimmat syyt unettomuuteen olivat stressi ja masennus. Suuri enemmistö lääkäreistä katsoi, että stressistä johtuva unettomuus on lisääntynyt ja työ vaikuttaa siihen yhä enemmän. Samalla unettomuus on omiaan pahentamaan työstressiä, sillä sen on todettu lukuisissa tutkimuksissa heikentävän älyllisiä suorituksia.

Erikoispsykologi Heli Järnefelt Työterveyslaitokselta kertoo unettomuuden johtavan helposti noidankehään, jossa sen pelko pahentaa ongelmaa. Kognitiivisessa terapiassa pyritäänkin vähentämään unettomuuden aiheuttamaa huolta ja sängyssä pyörimiseen käytettyä aikaa. Unipäiväkirjan avulla tutkitaan, milloin nukkuminen on todennäköistä ja rajataan sängyssä olo siihen. Myös rentoutumisharjoituksia, meditaatiota ja tietoisen läsnäolon mindfulness-menetelmää voidaan hyödyntää.

–Unettomuutta ei aina pystytä täysin hoitamaan, ja silloin on tärkeää hyväksyä se, Järnefelt sanoo.

(STT)

 

Unettomuus yleinen vaiva

–Lähes kaikki kärsivät joskus unettomuudesta. Se voi liittyä esimerkiksi stressaavaan elämäntilanteeseen.

–Pitkittyneestä unettomuudesta kärsii noin kymmenesosa suomalaisista aikuisista. Käypä hoito -suositus pitää sen ensisijaisena hoitona kognitiivisia terapioita.

–Pitkäaikaista unettomuutta voidaan hoitaa melatoniinilla ja pienillä annoksilla joitain masennuslääkkeitä.

–Perinteisesti unilääkkeinä käytettyjen bentsodiatsepiinien käyttö on yhä yleistä mutta vähenemässä. Suuntauksena on keskittyä unen laadun parantamiseen ja elimistön omia mekanismeja mukaileviin unilääkkeisiin.

(STT)




» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi