Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Kaupan alalla kaivataan käytännön koulutusta uhkatilanteisiin

Kesätyöntekijät kokevat perehdytyksen liian heppoiseksi

Helsinki, 24.7.2012

Liian vähäistä ja liian yleisellä tasolla. Näin kuvailee uhkaavien asiakastilanteiden varalle saamaansa turvallisuuskoulutusta kassatyöntekijän sijaisuuksissa pääkaupunkiseudulla muutamia vuosia työskennellyt Taru.

Ryöstöjä Tarun työvuoroihin ei ole kuulunut, mutta hän on tuntenut itsensä uhatuksi asiakkaiden raivostuessa. Esimerkiksi silloin, kun päihtyneelle ei voi myydä alkoholia.

–Ennen uhkailu ja huorittelu saivat kädet tärisemään, mutta sitä on tapahtunut niin usein, että olen oppinut pysymään rauhallisena, Taru toteaa. Hän ei halua esiintyä oikealla nimellään, sillä pelkää työsuhteensa puolesta.

 

Paperilla perehdytys ei riitä

Kaupan alan kesätyöläisten huoli turvallisuudestaan on kuultu myös sijaisille suunnatussa Kesäduunari-info-palvelunumerossa, jota isännöivät SAK, STTK ja Akava.

Työpaikoilla lakien vaatimat turvallisuusohjeet on useimmiten laadittu, mutta sijaisille niiden sisältöä ei aina ole selitetty tarpeeksi tarkkaan. Lisäksi moni soittaja kokee, että paperille painetut ohjeistukset eivät riitä.

–Työntekijää ei ehkä ole perehdytetty työhön niin tarkasti kuin kuuluisi. Silloin käytännön tilanteissa ei tiedetä, miten toimia, kertoo Kesäduunari-infon neuvoja Joonas Tutti.

Pienten yritysten kesätyöntekijät ottavat neuvojaan yhteyttä puutteellisesta perehdyttämisestä useammin kuin suurten ketjujen sijaiset.

Suurista kauppaketjuista kerrotaan, että jokaiselle yksittäiselle myymälälle on laadittu turvallisuusohjeet, joiden läpikäyminen yhdessä sijaisen kanssa on kesätyöläisen perehdytyksen vähimmäisvaatimus. Käytännön perehdytys jää kunkin myymälän vastuulle. Ainakin Suomen Lähikauppa Oy edellyttää sijaisiltaan myös turvallisuuden verkkokurssin käymistä.

Vakituiselle henkilökunnalleen suuret ketjut järjestävät vapaaehtoista lisäkoulutusta, mutta kesäsijaisille sellaista ei yleensä tarjota. Ei ole tarjottu Tarullekaan. Hän sanoo kaipaavansa konkreettisia neuvoja yleisimpiin ongelmatilanteisiin: Miten toimia, kun asiakas käy aggressiiviseksi? Miten raivoavan saa rauhoittumaan?

–Olen pohtinut itse itselleni toimintasuunnitelman eri tilanteisiin. Mutta ei kukaan ole kertonut minulle, onko ratkaisuni oikea tai toimisiko se käytännössä.

(STT)

 

 

 

» Tutustu opetusmultimediaamme Aggressivisen asiakkaan kohtaaminen

 

 

3T Kouluttajalisenssillä pääsy koko multimediavalikoimaamme!
(78 €/kk)

»  3T Kouluttajalisenssi

»  3T Multimediakirjasto

 

Valikoimamme sisältää myös mm. Väkivallan ennaltaehkäisy ja jälkihoito työpaikalla -opetusmultimedian.

KAUPANALAN eHS-oppi toimialapakettimme sisältää alalle valittuja opetusmultimedioitamme.Tilaamalla tuotevaihtoehdoista "Viikon kokeiluavain", pääset tutustumaan valikoimaan.


Kokeneetkin myyjät tuntevat turvattomuutta

Turvattomuutta työpaikalla eivät kaupan alalla tunne vain kausisijaiset. Myös vakituiset työntekijät toivoisivat työnantajiltaan lisää turvallisuuskoulutusta, kertoo Palvelualojen ammattiliitto PAMin työympäristöasiantuntija Seija Virta. Erityisesti kaivataan käytännön harjoituksia.

–Uhkatilanteita ei harjoitella työpaikoilla. Ohjeet ovat olemassa, mutta niitä ei käydä yhdessä läpi, Virta kertaa jäsenten palautetta.

Työympäristöasiantuntijan mukaan pahimmat puutteet löytyvät pienistä yrityksistä. Suurissa ketjuissa turvallisuuskoulutus hoidetaan hänen mukaansa melko hyvin.

Suuret kauppaketjut kouluttavat vakituista henkilökuntaansa itse tarkoitukseen räätälöimillään turvallisuuskursseilla. Esimerkiksi S-ryhmä aloitti oman, vapaaehtoisen turvallisuuskoulutuksensa vuonna 2004. Viime vuoden loppuun mennessä sen oli käynyt 18 000 S-ryhmän työntekijää, valtaosa myymälätyöntekijöitä.

Kesko kouluttaa työntekijänsä omassa K-instituutissaan. Suomen Lähikauppa Oy käyttää työpaikoilla tapahtuvan perehdytyksen ohessa verkkokursseja.

–Silti ammattiliitoilta toivotaan vuodesta toiseen lisää turvallisuuskoulutusta, kertoo PAMin Seija Virta.

–Väkivaltatilanteisiin varautuminen oli viime vuonna jopa liiton koulutusteema, ja eri puolilla Suomea järjestetyt kurssit kysyttyjä.

(STT)



» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi