Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Kuumassa työskentely vaatii taukoja, nestettä ja ihon suojausta

18.6.2012

Helle ja työskentely kuumassa kuormittavat elimistöä monin tavoin. Toimintakyky heikentyy ja tapaturmien riski kasvaa. Polttava auringonpaiste vaurioittaa ihoa ja altistaa ihosyöville. Fyysinen kuormitus ulkotöissä tai kosteissa ja kuumissa sisätiloissa lisää lämpösairauksien vaaraa. Jos työpaikan ilman lämpötila ilmastoinnista huolimatta ylittää 28 °C , on työtä tauotettava ja siirryttävä välillä viileämpään tilaan tai muulla tavoin huolehdittava viilentymisestä esimerkiksi viileällä suihkulla. Iho on suojattava auringonpaisteelta.

Kevyissä ja keskiraskaissa, pakkotahtisissa töissä helteellä saisi työskennellä yhtä mittaa korkeintaan 50 minuuttia alle 33 °C:n lämpötilassa ja korkeintaan 45 minuuttia yli 33 °C:n lämpötilassa.
Työpaikalla voidaan hallita kuumia lämpöoloja ilmastoinnilla, paikallisjäähdytyksellä, tuulettimilla sekä varjostamalla lämpösäteilyä.
Työn tauotusta on syytä muuttaa lämpöolojen mukaan ja elimistön neste- ja suolatasapainosta on huolehdittava. Helteisen työpäivän jälkeen elimistön on annettava palautua kunnolla ja panostettava hyvään yöuneen.


Vinkkejä kuumassa työskenteleville työn keventämiseen:

- Totuttaudu kuumaan. Ensimmäiset päivät helteellä ovat vaikeimmat, koska elimistön lämpösopeutuminen terveessäkin elimistössä kestää noin viikon. Kiinnitä huomiota kuumaan sopeutumiseesi erityisesti hellejakson ensimmäisen viikon aikana.

- Juo riittävästi. Fyysisessä työssä kuumassa juo 1-2 dl kerralla, jopa 3-4 kertaa tunnissa. Kevyessäkin työssä nesteitä on syytä nauttia, mutta vältä ylinesteytystä. Janon tunne ei aina kerro elimistön todellista nestetarvetta. Vältä alkoholia, sillä se poistaa nestettä elimistöstä ja huonontaa lämmönsietoa. Nopea painon lasku työpäivän aikana tai muutamassa päivässä merkitsee nestevajetta. Punnitse itsesi ja reagoi muutoksiin.

- Syö monipuolisesti. Vaikka nälän tunne on kuumalla usein vähäisempi, elimistö tarvitsee energiaa helteelläkin. Suolatasapaino säilyy, jos käytät välipaloina esim. suolakurkkuja, oliiveja tai suolapähkinöitä.

- Tauota työtä helteellä työn raskauden mukaan. Fyysisessä työssä kuumassa taukoja pidetään useammin kuin tavallisesti helteen tukaluusasteen mukaan. Vietä tauot varjossa, vältä suoraa auringonpaahdetta.

- Suojaa ihosi. Auringon ultraviolettisäteily (UV-säteily) suojaamattomalle iholle vaurioittaa sitä ja altistaa ihosyöville. UV-säteily on voimakkainta klo 10-16 välillä.

Jos työskentelet suorassa auringonpaahteessa valitse peittävä, mutta ilmava vaatetus. Suojaa myös pää käyttämällä lieri- tai lippahattua. Vaatetus antaa tehokkaamman suojan auringon lämpö- ja UV-säteilyltä kuin aurinkovoiteet. Mitä tiiviimpi on kankaan rakenne, sitä parempi suojaus UV-säteilyä vastaan. Käytä sisätiloissa hengittäviä ja sopivan väljiä vaatteita.

- Suojaa silmäsi UV-säteilyltä käyttämällä aurinkolaseja.

- Vähennä tai tuuleta vaatetusta taukojen aikana, jotta ylimääräinen kosteus poistuu vaatteesta. Tuuleta myös päätä, sillä sen jäähdyttäminen vaikuttaa lämpöviihtyvyyteen tehokkaasti. Käynti viileässä suihkussa ja oleskelu ilmastoidussa autossa auttavat myös.

- Järjestele makuuhuoneesi mahdollisimman vilpoisaksi ja käy viileässä suihkussa ennen nukkumaan menoa. Viilentynyt keho auttaa yön aikana elimistöä palautumaan kuumakuormituksesta.

- Muista, että sairaudet voivat heikentää lämmönsietoa. Infektioiden aikana ja vakavampien tulehdustautien toipilasaikanakin lämmönsäätely on herkkä häiriintymään. Ihosairaudet, sydän- ja verisuonisairaudet, keskushermoston sairaudet sekä aineenvaihdunnan sairaudet, kuten diabetes ja kilpirauhasvaivat, voivat altistaa lämpötasapainon pettämiselle kuumakuormituksissa.

- Lääkkeet voivat vaikuttaa lämpötasapainoon helteellä. Ne voivat heikentää hikoilukykyä (mm. jotkin neurologisiin sairauksiin käytettävät lääkkeet), rajoittaa verenkierron sopeutumista kuumaan (beetasalpaajat), lisätä nesteen poistumista (diureetit), häiritä keskushermoston termostaattia ja munuaisten toimintaa (tulehduskipulääkkeet) tai lisätä elimistön omaa lämmöntuotantoa aineenvaihduntaa kiihdyttämällä (psykostimulantit, eräät yskänlääkkeet). Myös eräät masennuslääkkeet ja allergialääkkeet voivat yksilöllisistä syistä häiritä lämmönsäätelyä. Useimpia tavallisia lääkkeitä voi kuitenkin turvallisesti käyttää hellejaksojenkin aikana. Sairauden hoitamatta jättäminen voi muodostaa suuremman riskin kuin lääkitys. Lääkitykseen liittyvistä asioista kannattaa keskustella oman lääkärin kanssa.

- Tarkista lääkkeiden käyttöselosteista UV-säteilylle herkistävä vaikutus. Eräät iholle levitettävät voiteet esimerkiksi kipugeelit, luontaistuotteet tai jotkut antibiootit voivat herkistää ihoa auringonpaisteelle. Suojaa iho vaatteella tai aurinkovoiteella, jos käytät tällaisia lääkkeitä tai voiteita. Omasta työterveyshuollostasi saat asiantuntija-apua tulkintaan.

(TTL)

 

 

 

 

 

 




» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi