Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Terapeutit rohkaisevat opettelemaan eroon uniongelmista

Helsinki, 27.3.2012

 

Suomalaisasiantuntijat rohkaisevat uniongelmaisia opettelemaan eroon nukkumista haittaavista ajattelumalleista. Uniterapeutti Susan Pihlin mukaan uneen liittyvien asenteiden muuttamisella on pitkäkestoinen vaikutus uniongelmien hoidossa.
–Vuoden seurannassa kognitiivis-behavioraalisen terapian teho säilyi korkeammalla tasolla verrattuna esimerkiksi pelkkään lääkehoitoon, Pihl sanoo.

Kognitiivisissa terapioissa pyritään muuttamaan tapoja kokea asioita ja käyttäytyä. Niitä ja niin sanottuja tietoisen läsnäolon menetelmiä käytetään myös masennuksen ja ahdistuksen hoidossa.
Pihl korostaa, että menetelmiin perustuvia harjoituksia voi kokeilla myös omin päin. Hän kirjoittaa asiasta yhdessä uniterapeutti Anna-Mari Arosen kanssa uudessa teoksessa Unentaidot (Duodecim). Osalla uniongelmat toki ovat niin syviä, että ajattelumalleja muuttamalla niihin on hankala vaikuttaa.

Pihl pitää uneen pääsyn kannalta ongelmallisena nykymenoa, jossa ihminen tekee useaa asiaa yhtä aikaa. Tietoinen läsnäolo puuttuu juuri tähän: ihminen ajattelee sitä mitä tekee eikä mitään muuta.
–Esimerkiksi omenaa syödessä voi pohtia, miltä hedelmä maistuu ja näyttää, mistä se on tänne tuotu ja minkälainen on paikka, josta se on poimittu, Pihl sanoo.

Huolia ei pohdita sängyssä

Kuinka keskittyminen omenan syömiseen eikä mihinkään muuhun on yhteydessä mahdollisuuteen parantaa unen laatua? Uniterapeuttien mukaan siten, että tietoisen läsnäolon menetelmät rauhoittavat ajatuksia ja tunteita.
–Tietoisessa läsnäolossa ihminen ei vaadi miellyttäviä kokemuksia mutta ei toisaalta välttele epämukaviakaan. Lisäksi hän kiinnittää huomiota myös neutraaleihin ja jopa mitättömiin asioihin.

Kiireisen ja stressaavan elämänrytmin seurauksena vireystilaa voi olla vaikea saada alas nukkumaanmenoon mennessä, ja esimerkiksi työasiat saattavat jäädä pyörimään mieleen. Pihl yrittäisi ratkaista ongelman "huolihetkellä": murheille ja päässä pyöriville ajatuksille varataan illaksi jonkin verran aikaa, kirjataan ne ylös ja pohditaan, voiko niille itse tehdä jotain. Sen jälkeen näitä asioita ei enää mietitä.
–Usein ihmiset pysähtyvät päivän aikana ensimmäisen kerran vasta kun menevät vuoteeseen. Vuoteessa nukutaan eikä ajatella.

STT–ANNUKKA KOSKELA

(STT)

 

 

 

 

Lisää aiheesta
opetusmultimediassa
Uni ja työvireys
.

(Vain demo-tarkoituksiin.)

 



» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi