Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Kova ja jatkuva stressi sairastuttaa kuusikymppisenä

Helsinki, 24.11.2011

Tiukassa työelämän puristuksessa paahtavista 35–45-vuotiaista osalla menee lujaa ja stressi on jo jokapäiväistä. Tuossa vaiheessa tahtia kannattaa hiljentää, jotta välttää myöhemmin vaanivat ikävät taudit.
Pitkään jatkunut kova stressi kostautuu tyypillisesti kuusikymppisenä, kertoo tuore Työ Terveys Turvallisuus -lehti.

Nykyiseen työelämään liittyy jatkuva ja hivuttava stressi. Ihminen saattaa tottua stressitilaan ja se jää päälle, koska keho on 35–45-vuotiaana vielä vahva. Tyypillinen elimistön ensi vaiheen viesti liiallisesta kuormittumisesta ovat unihäiriöt.

Jos stressi ei pysy hallinnassa, se voi altistaa myöhemmin sydän- ja verisuonisairauksille, masennukselle, metaboliselle oireyhtymälle ja kakkostyypin diabetekselle.

Stressi nostaa stressihormonien tasoa, mikä taas kasvattaa sairastumisriskiä.

Työ Terveys Turvallisuus -lehden mukaan on myös viitteitä siitä, että haitallinen psyykkinen kuormitus altistaisi tuki- ja liikuntaelinsairauksille ja esimerkiksi nivelreumalle. Stressi lisää myös kivun tuntemuksia.
Erikoislääkäri Harri Lindholm sanoo haastattelussa, että stressi pahentaa jo olemassa olevia sairauksia ja heikentää hoitojen tehoa.
Erityisen haitallista stressi on perinnöllistä sydänsairautta sairastaville, sillä se voi aiheuttaa sydänpysähdyksen. Myös muut voivat saada hengenvaarallisen rytmihäiriön.


Lepoa ja liikuntaa ensiavuksi

Jos kuluttava stressi on jatkunut jo vuosia, siitä toipuminen vie vähintään kuukausia. Sen sijaan muutaman kuukauden kestäneestä stressistä elpyy viikon tai kahden pituisella lomalla.

–Liikunta on yksi tehokkaimmista keinoista hallita stressiä. Se laukaisee stressihermostoa, pumppaa pois adrenaliinia ja parantaa kortisolitasapainoa, kunhan liikkuu kuntoonsa nähden sopivasti eikä rehki liikaa, Lindholm kuvailee lehdessä.

Myös jutteleminen, meditaatio ja rentoutumisharjoitukset vähentävät kuormitusta. Vapaa-ajalla on hyvä tehdä jotakin täysin erilaista kuin oma työ. Siitä saa voimia ja mieli virkistyy.

Kun stressi alkaa helpottaa ja toipuminen käynnistyy, ensimmäinen merkki on usein uni. Öiset heräilyt jäävät pois ja aamulla on levännyt olo.

(STT)

 

 

Stressi lihottaa ja tekee näppyjä naamaan 

Mieti, kertooko elimistösi sinulle stressitilasta näillä oireilla:

–Heräät keskellä yötä ja sinun on vaikea nukahtaa uudelleen.
–Ihosi kuivuu ja alkaa hilseillä tai akne puhkeaa yllättäen.
– Alat narskutella hampaitasi.
–Saat jatkuvasti tulehdustauteja tai niskasi ja hartiasi kipeytyvät.
–Lihot vaikka syöt terveellisesti.
–Alat harrastaa lohtusyömistä tai -juomista.
–Vatsasi kiukuttelee.




Lähde: Työterveyslaitos: Työ Terveys Turvallisuus -lehti




» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi