Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Kiusaamiseen työpaikoilla on yhä vaikea puuttua

Helsinki, 18.1.2011

Työnantajat ja esimiehet tuntevat yhä paremmin velvollisuutensa puuttua epäasialliseen kohteluun työpaikoilla. Asiantuntijan mukaan he eivät kuitenkaan osaa vieläkään kunnolla puuttua siihen.
–Aihe on arka. Työyhteisöjen on vaikeaa tunnustaa ja hyväksyä, että myös omassa työyhteisössä ilmenee epäasiallista kohtelua ja kiusaamista, sanoo johtava asiantuntija Maarit Vartia Työterveyslaitoksesta.

Oman haasteensa ongelman tunnistamiseen aiheuttaa Vartian mukaan se, että huonoa käytöstä esiintyy sekä tahallisena että tahattomana. Jos työpaikalla on paljon kuormitusta ja stressiä, suusta voi hypähtää sammakoita sellaiseltakin, joka on pyhästi vannonut käyttäytyvänsä aina asiallisesti.

Oleellinen tunnusmerkki on, että häirintä on toistuvaa ja tarkoituksenmukaista.
–Jos ihminen kokee tulleensa loukatuksi ja menee kertomaan tästä mielipahan aiheuttajalle, häiritsijä jatkaa vastaavaa käytöstä, eikä muuta sitä, Vartia havainnollistaa.


Huumoria vai pilkkaa?

Erityistä herkkyyttä vaatii sellaisen häirinnän tunnistaminen, joka kytkeytyy esimerkiksi huumoriin, ihmisen taiteellisuuteen tai temperamenttiin. Huutamista tai ovien paiskomista voidaan selittää "etelänmaalaisella temperamentilla", eikä käytökseen puututa.
Työpaikoilla kehittyy usein omanlaista huumoria, joka auttaa työntekijöitä muun muassa työhön liittyvän stressin purkamisessa.
–Täytyy kuitenkin tarkasti seurata, kääntyykö huumori joissakin tapauksissa pilkaksi työtoveria tai työtovereita kohtaan. Tällöin työntekijän itsensä on hyvä ottaa puheeksi, jos kokee leikinlaskun epäasialliseksi.

Vartian mukaan koko työyhteisö täytyy ottaa mukaan, kun keinoja kiusaamisen ja muun huonon kohtelun vähentämiseen pohditaan. Lopputulos ei välttämättä ole toivottu, jos pelkkä työpaikan johtoporras pyöräyttää kiusaamisen vastaisen toimintamallin.
–Aihe pitää nostaa systemaattisesti puheeksi. Oleellista on selvittää, minkälaisissa tilanteissa epäasiallista kohtelua on syntynyt ja mihin tilanteet liittyvät. Taustojen tutkimisen jälkeen on helpompi pohtia keinoja, joilla ongelmiin puututaan.


(STT)

 

 

Tutustu aiheeseen:


Testattavissa 3T Opetusmultimedia
» Epäasiallinen kohtelu työpaikalla

  

  

 

» Mitä isät ja äidit edellä -blogikirjoitus

Mikä ei ole asiallista? 

Henkilöön liittyvää epäasiallista kohtelua:  Työhön liittyvää epäasiallista kohtelua: 
  • loukkaavat kommentit
  • sosiaalinen eristäminen: ei puhuta, ei kuunnella, kohdellaan kuin ilmaa
  • perättömien juttujen ja juorujen levittäminen, mustamaalaaminen
  • pilkkaaminen ja naurunalaiseksi saattaminen, nöyryyttäminen
  • huutaminen, haukkuminen ja solvaaminen
  • aiheeton arvostelu ja väärien syytösten esittäminen, mitätöinti
  • uhkaava käyttäytyminen, virheistä muistuttaminen, ilkeät kepposet
  • annetaan kohtuuttomia aikatauluja ja vaaditaan kohtuuton työmäärä
  • mielipiteitä ei oteta huomioon
  • kohtuuton valvonta
  • jätetään tiedonvälityksen ulkopuolelle, jätetään kutsumatta kokouksiin
  • annetaan osaamisen kannalta vaatimattomia tehtäviä tai otetaan pois tehtäviä tai vastuuta
  • painostetaan olemaan vaatimatta oikeuksia



 

Lähde: Maarit Vartia, Työterveyslaitos



» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi