Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Unihäiriöt voivat vauhdittaa työkyvyn romuttumista

Helsinki, 22.10. 2010

Unettomuusoireiden hoitaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa kannattaa, sillä unettomuus lisää työkyvyttömyyden riskiä.

Työterveyslaitoksen tutkimuksen mukaan näin on erityisesti, jos ihmisellä on samaan aikaan tuki- ja liikuntaelinsairaus tai mielenterveyden häiriö.

 

Jos unihäiriöt ovat voimakkaita, ne kasvattavat työkyvyttömäksi joutumisen riskiä myös neurologisten ja sydän- ja verisuonitautien takia.
Unettomuusoireet myös hidastavat työkyvyttömän toipumista ja paluuta töihin. Erityisen selkeästi tämä näkyi mielenterveyshäiriöitä sairastavilla miehillä.

–Tätä saattaa selittää se, että miehet hakeutuvat hoitoon myöhemmin kuin naiset ja siksi toipuvat hitaammin, arvioi erikoistutkija Paula Salo Työterveyslaitoksesta.

Unettomuusoireet ovat tavallisia. Niistä kärsii silloin tällöin 30–50 prosenttia suomalaisista. Unihäiriöitä on enemmän naisilla kuin miehillä. Hankalamman häiriön kanssa kamppailee joka kymmenes. Sen oireina ovat vähintään kolmena yötä viikossa vaivaavat uniongelmat, jotka ovat jatkuneet kuukauden ajan. Päivällä vointi on nuupahtanut ja tönkkö olo syö työtehoa.

Tyypillisiä unihäiriöitä ovat vaikeus nukahtaa, unen katkeilu, liian aikainen herääminen aamulla ja herääminen aamulla väsyneenä niin, ettei uni ole virkistänyt.

Professori Jussi Vahtera kehottaa ottamaan unihäiriöt tosissaan, sillä ne näyttävät olevan varhainen varoitusmerkki sairaudesta, joka voi myöhemmin aiheuttaa työkyvyttömyyttä.


Yöheräily lisääntynyt

Unettomuustutkimuksessa seurattiin 55000 kunta-alan työntekijän oireita useiden vuosien ajan. Vahtera kertoo, että unihäiriöiden määrä tässä joukossa on lisääntynyt selvästi 2000-luvun alusta. Nyt vajaa kolmannes heräilee öisin eikä meinaa saada unta. Vielä kymmenen vuotta sitten näin oireili joka viides.

Syytä unihäiriöiden lisääntymiseen ei tarkkaan tiedetä, mutta esimerkiksi stressi, rahapula, ainainen kiire, valvottavat pienet lapset, vaikeudet työssä ja ylipitkät työpäivät heikentävät unta.

–Ranskalaistutkimuksessa nähtiin, että työntekijöiden työuran loppuvaiheessa unihäiriöt lisääntyivät, mutta putosivat välittömästi eläkkeelle jäämisen jälkeen, Vahtera kuvailee.


(STT)

 

Hyvää unta voi houkutella omatoimisesti

–Ulkoilu on usein tepsivä keino hankkia kunnon yöunet. Lenkille kannattaa lähteä alkuillasta.

–Jos painoa on kertynyt lihavuuteen asti, painon pudotus on keskeinen apu hyvään uneen.

–Runsas alkoholin juominen heikentää unen laatua ja saa heräilemään yöllä.

–Terveet elämäntavat tekevät unesta hyvän, siis kohtuullisesti ruokaa, juomaa, liikuntaa ja seurustelua.

–Rauhallinen ja pimeä makuuhuone ja viileä ilma auttavat uneen.

–Työelämän vaikeuksia kannattaa hoitaa, jotta ne eivät häiritsisi unta.

 

Tutustu aiheeseen lisää! Demottavana 3T Multimedia-kirjastossa syksyn 2010
» Uni ja työvireys



» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi