Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!

3T Ratkaisut Oy - Luotettava



Henkilönostinten käytössä ja siirrossa sattuneita tapaturmia

14.11.2008

Tähän kokonaisuuteen on koottu henkilönostimilla erilaisista syistä sattuneita tapaturmia, joista osa on vakavia ja toiset lievempiä. Joukossa on myös kaksi kuolemaan johtanutta tapaturmaa. Kuvaukset ovat lyhyitä ja niissä on pyritty kuvaamaan tapaturman päävaiheet, keskeisimmät syyt sekä seuraukset.


1. Työntekijä puristui nostimen ja kuljetuslavetin väliin

Työntekijä oli purkamassa henkilönostinta kuorma-auton lavalta vuokraamon pihalla. Hän oli avannut takimmaiset kiinnitysketjut löysäämällä ketjulukon. Kiinnitysketjun avaamiseksi hän kuljetti nostinta eteenpäin nostimen moottorin avulla, seisoen nostimen ja kuljetuslavetin välissä ja ohjaten nostinta itseään kohti.

Nostin liikkui nopeammin, kuin kuljettaja oli ajatellut, koska nopeusalue oli säädetty suurimmalle nopeudelle. Kovan pakkasen vuoksi nostin jatkoi liikkumista, vaikka ohjainsauva oli vapautettu. Työntekijä jäi puristuksiin nostimen ja kuljetuslavetin etuseinän väliin, mutta pystyi ohjaamaan henkilönostinta kuitenkin itse siten, että vapautui puristuksesta.

Nostimen kaiteet oli purettu työmaalla, eikä niitä ollut kiireen vuoksi asennettu takaisin, jonka vuoksi sitä ajettiin alhaalta. Sen lastaamiseen ja purkamiseen liittyviä työvaiheita ei ollut ohjeistettu. Onnettomuuden seurauksena työntekijän oikean jalan valtimo puristui poikki ja sisäkorva vaurioitui.


2. Työntekijä kuoli henkilönostimen siirrossa


Henkilönostinta lastattiin kuljetuslavalle vuokraamon pihalla. Nostin oli saatu ajamalla lavalle, mutta se oli vinossa. Vahingoittunut ja vuokraamon työntekijä olivat päättäneet ajaa sen vielä alas ja suoristaa maassa. Tässä vaiheessa nostimen eturenkaat olivat lähteneet liukumaan ramppeja pitkin luistaen ja nostin oli tullut vauhdilla alas. Puomi oli noussut nopeasti ylös ja uhri oli lentänyt voltilla ohjauspaikaltaan nostimen työkorista maassa olevaan työkoneen lastauskauhaan.

Onnettomuus pääsi sattumaan, koska kuljetusajoneuvon lava oli ollut liian korkea käytettyyn lastaustapaan verrattuna. Nostinta siirrettiin työkorista ohjauskonsolista ohjaten, vastoin käyttöohjeita ja sen kaltevuus ajettaessa ajorampeille oli yli 5°. Ohjaaja ei käyttänyt turvavaljaita tai suojakypärää ohjatessaan henkilönostinta nostokorista. Onnettomuus johti työntekijän kuolemaan.


3. Kokematon työntekijä vahingoittui siirtäessään nostinta

Työntekijä oli peruuttamassa henkilönostinta alas kuljetuslavalta työmaalla, kun henkilönostin kääntyi yllättäen sivuttain ja putosi kuljetuslavalta heittäen työntekijän korista alas maahan. Henkilönostin kaatui maahan kyljelleen.

Työntekijällä oli vähäinen kokemus vastaavanlaisista tehtävistä. Lisäksi nostimen toinen tela oli luistanut tai peruutettaessa oli tapahtunut sivuttaisliike.

Onnettomuuden seurauksena työntekijä sai ruhjevammoja päähän ja vartaloon. Oikean käden peukalo, jalan kantapää ja isovarvas murtuivat.


4. Talonmies vahingoittui siirtäessään henkilönostinta


Tapaturma sattui koulun pihassa työntekijän siirtäessä henkilönostinta pois peräkärrystä nuohoojan avustuksella. Henkilönostinta oltiin siirtämässä liikuntahallilta koululle. Tarkoituksena oli vaihtaa lamppuja sen avulla.

Peräkärry oli varustettu kipillä ja sen perälauta oli avattu ja roikkui alaspäin. Kippausasentoon laitettaessa lava jäi perälaudan varaan. Työntekijä potkaisi perälautaa, jolloin kärryn lava kääntyi kippausasentoon ja henkilönostin lähti liukumaan alas lavalta. Hän yritti pidätellä nostinta liukumasta, mutta pihan liukkaudesta johtuen liukuminen ei ollut hallittavissa. Henkilönostin liukui n. 1,5 metriä, kunnes sen kulma osui maahan ja henkilönostin kaatui. Kaatuessaan nostin iski työntekijää ensin korvalliselle ja sitten selkään. Sen seurauksena työntekijän selkänikama murtui.

Nostimen käyttö oli satunnaista ja sitä oltiin ensimmäistä kertaa siirtämässä kohteesta toiseen. Kuormaaminen peräkärryyn ja poistaminen peräkärrystä tapahtuivat vastoin kuljetusohjeita kärryn kippausmahdollisuutta hyväksi käyttäen. Kuljetusohjeiden mukaan käsivoimilla lavalle kuormattaessa nostin siirretään lastaustasolle ja poistetaan kallistamalla nostin vaaka-asentoon lastaustasoa tukipisteenä käyttäen T-kahvan avulla.


5. Tarkastamatonta henkilönostinta siirrettäessä työntekijä loukkaantui


Vahingoittuneen työtehtävänä oli siirtää työnantajan vuokraama henkilönostin koulun toimesta. Nostin oli mitä ilmeisimmin riistäytynyt työntekijän hallinnasta ja ajautunut kulkusuuntaan nähden vasemmalle ja kaatunut siten, että työntekijä oli sinkoutunut n. 130cm korkeudella olevalta lavalta asfaltille.

Nostimelle ei ollut suoritettu asianmukaista määräaikaistarkastusta eikä käyttöönottotarkastusta työmaalla.


6. Nilkka ruhjoontui henkilönostinta siirrettäessä

Työntekijä oli siirtämässä henkilönostinta sen omilla moottoreilla epätasaisella alustalla, kun nostimen painopisteen arvaamaton muutos pituussuunnassa aiheutti nostimen kippaamisen. Kyseinen henkilönostin soveltuu huonosti ajomoottoreilla ajettavaksi etenkin epätasaisilla alustoilla, mutta henkilönostimessa ei ollut varoituksia tämän suhteen.

Työntekijä ei ollut saanut tarkempaa perehdytystä nostimen käyttöön, koska hän oli todennut hallitsevansa kyseisen kaltaiset henkilönostimet. Onnettomuuden seurauksena työntekijä sai ruhjeita nilkkaansa.


7. Työntekijä jäi nostimen pyörien ruhjomaksi


Työntekijä lähti kuljettamaan henkilönostinta kohden varastoa, kun henkilönostimen metalliset vetopyörät irtosivat jostakin syystä nostimen kumipyöristä ja nostin lähti menemään holtittomasti alamäkeä. Tämän seurauksena työntekijä putosi nostimen päältä. Vahingoittunut oli ilmeisesti vahingossa koskenut vetopyörien käyttövivustoon. Työntekijä jäi pyörien ruhjomaksi.


8. Inhimillinen virhe johti loukkaantumiseen


Vahingoittunut siirsi henkilönostinta nostokori ala-asennossa (korin pohja 50cm maasta) seuraavaan työpisteeseen. Kiertäessään salaojakaivoa hän ajoi nostimen epähuomiossa liian lähelle sokkelin reunaa, jolloin vetävän pyörän ”pyörähtäessä tyhjää” hiekan alla ollut routaeriste murtui ja nostin kaatui. Nostin kaatui kori sokkelia vasten ja vahingoittunut jäi korin sisälle.

Kyseessä oli inhimillinen virhe. Seurauksena oli vasemman kyynärseudun ja olkapään revähdys ja mahdollisia repeämiä.


9. Ala-asentoon laskettua nostinta ajanut työntekijä kuoli

Työntekijä ajoi ala-asentoon laskettua henkilönostinta alaspäin pitkin rakenteilla olevan pysäköintitalon kerrosten välistä kierreramppia. Ajettaessa nostolavaa kierreramppia alaspäin oli yksi nostolavan neljästä pyörästä irti alustasta rampin geometrisesta muodosta johtuen. Toinen etupyöristä nousi jossain ajon vaiheessa ilmaan ja pyörän hydrauli moottorin jarruttava vaikutus katosi. Toisen pyörän jarrutusvoima muuttui toista pyörää vapaasti pyörittäväksi. Tällöin tilanne muuttui hallitsemattomaksi nopeuden kiihtyessä, eikä jarrutusmahdollisuutta enää ollut. Rampilla ajaja menetti nostimen hallinnan. Nostin ohjautui rampin keskiosassa olevaa kuilua kohti. Se osui tilapäisiin kaiteisiin, rampin ajoaukon ajoreunan pilariin ja syöksyi lopulta kuiluun pudoten useita kerrosvälejä.

Ajoreitistä ei ollut tehty vaaratekijöiden arviointia, mikä olisi selvittänyt matalan kulkukorkeuden ja ajoluiskan poikittaisen kaltevuuden. Henkilönostimen rakenne oli sopimaton kierreajoluiskalle. Työntekijällä ei ollut myöskään sellaista koulutusta eikä kokemusta, että hän olisi tiennyt rakenteellisista tekijöistä, jotka estävät ajoa kierreluiskalla.

Nostolavalle ei ollut tehty määräaikaistarkastuksia eikä työmaalla käyttöönottotarkastusta. Urakoitsija ei ollut ilmoittanut urakkasopimuksen velvoitteiden mukaisesti henkilönostinta tiedoksi työmaan pääurakoitsijalle.


10. Nostinta siirrettäessä työntekijä sai ruhjevammoja

Maalari maalasi kattoa henkilönostimen työlavalta. Siirtäessään henkilönostinta ajamalla työlava ylhäällä n. 4,5m korkeudella, lattiaan upotetun sähkövarauslaatikon teipattu kovalevy murtui nostimen yhden pyörän alla ja nostin kaatui kyljelleen. Nostimen kaatuessa nostokorin suojakaide osui seinälle 70cm:n korkeudelle asennetun patterin yläreunaan. Nostokori jäi osittain patterin päälle viistoon asentoon seinään nähden. Työntekijä pysyi koko ajan korissa, jääden nostokorin seinästä nähden ulomman suojakaiteen ja seinän väliin.

Lattiaan upotetut kaksi n. 8 cm:n syvyistä ja 25 cm:n leveää neliönmuotoista sähkövarauslaatikkoa oli täytetty styrox-palasilla ja aukkojen päälle oli teipattu kovalevy. Tällainen suojaus ei riittävästi estänyt pyörän painumista ja nostimen kaatumista.


11. Asentaja ja kuljettaja loukkaantuivat


Kuljettaja kokeili henkilönostimen ulottumaa työkohteeseen seuraavaa työpäivää varten. Asentaja ja kuljettaja olivat henkilönostimen korissa, kun kuljettaja siirsi työkoria sivusuunnassa ja taaksepäin. Sen jälkeen hän veti teleskooppipuomia sisään noin 1m verran. Henkilönostin lähti kaatumaan oikealle kyljelleen lämpövoimalan räystään päälle. Työkori miehineen putosi rakennuksen vesikatolle, jossa räystäskorkeus on 12m.

Maapohja petti henkilönostimen tukijalkojen alla. Muita mahdollisia syitä ovat voineet olla korikuorman suuruus ja ulottuma-alueen äärirajoilla liikkuminen. Henkilönostimelle ei ollut myöskään tehty pystytysten jälkeen työmaakohtaisia käyttöönottotarkastuksia eikä laadittu pöytäkirjoja tai tallenteita.

(Turvallisuusuutiset.fi)

 



» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.3tonline.fi

< Edellinen | Seuraava >

<< Takaisin

Kommentoi uutista

Ladataan kommentteja, hetki...


HSEQ Online - Kattava, ketterä ja kehittyvä pilvipalvelu

Palvelun tarjoaa: 3T Ratkaisut Oy - Ratkaisevasti parempi työpäivä


Bookmark and Share

© 3T Ratkaisut / EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.3tratkaisut.fi