Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!

3T Ratkaisut Oy - Luotettava



Jakeluaseman tankkaussyttymisten syy selvitetty

TUKES-tiedotteet, 18.4.2007

 

Turvatekniikan keskus (TUKES) on selvittänyt VTT:n tutkimana syyn Vaasassa JET-jakeluasemalla maaliskuussa tankkausten yhteydessä sattuneille syttymille. Tutkimus toteutettiin, kun kyseisellä jakeluasemalla oli tapahtunut lyhyen ajan sisällä kuusi syttymää saman ajoneuvomerkin tankkaustilanteissa. Tapahtumat olivat vaaratilanteita, mutta varsinaisilta onnettomuuksilta vältyttiin. Vastaavia tapauksia oli myös JET:n Porissa sijaitsevalla asemalla.

 

Kaikissa Vaasan tapauksissa oli kyseessä sama ajoneuvomerkki; Volvon mallit 440 tai 460 vuosilta 93-95. VTT:n tutkimuksen perusteella Vaasan jakeluaseman jakelumittarit eivät aiheuttaneet syttymiä, vaan syy oli auton polttoaineen täyttöputkiston ja polttoainetankin rakenteessa. Syttymisiin ovat voineet vaikuttaa myös olosuhteet tankkaustilanteessa, esimerkiksi kuiva ilma.

 

VTT tutki kyseisen vaasalaisen JET-jakeluaseman jakelumittarit sekä yhden syttymisissä osallisena olleen auton (Volvo 460 GL, vm. -94). Tutkimuksessa todettiin jakeluaseman mittareiden maadoitusjärjestelmän olleen kunnossa. Myöskään bensiinissä ei ollut sähkönjohtokykyyn vaikuttavia laatuvirheitä. Yhdessä jakelumittarissa letkun resistanssiarvot ylittyivät, mutta ylitys oli niin pieni, ettei sillä ole merkitystä mahdollisen staattisen sähkön purkautumiseen. Lisäksi enimmät syttymiset olivat tapahtuneet jakelumittarilla, jonka letkun resistanssi oli selvästi alle sallitun maksimiarvon.

 

Perussyynä syttymisiin voidaan pitää tutkitun auton polttoaineen täyttöputkiston ja polttoainetankin rakennetta ja materiaaleja. Siirrettäessä bensiiniä putkistossa se varautuu staattisella sähköllä ja syntyvä varaus kulkeutuu bensiinin mukana auton polttoainetankkiin. Kyseisen auton polttoainetankin rakenne on eristeaineinen, joten varaus ei pääse purkautumaan riittävän nopeasti. Tankatessa voi tietyissä olosuhteissa syntyä täyttöpistoolin ja auton rungon välille niin suuri jännite-ero, että sytyttävä kipinöinti on mahdollista. Kuivalla ilmalla ja huonosti sähköä johtavalla alustalla (esim. asfaltti) on myös vaikutuksensa syttymistilanteisiin.

 

Tutkinnan tulokset on raportoitu Volvo Autolle ja Ajoneuvohallintokeskukselle mahdollisia jatkotoimenpiteitä varten.

 

 >> Lue lisää uutispalstalta: Tukes: Vaasan tankkauspalojen syy Volvojen rakenteessa

 

(Turvatekniikan keskus (TUKES) )



» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.3tonline.fi

< Edellinen | Seuraava >

<< Takaisin

Kommentoi uutista

Ladataan kommentteja, hetki...


HSEQ Online - Kattava, ketterä ja kehittyvä pilvipalvelu

Palvelun tarjoaa: 3T Ratkaisut Oy - Ratkaisevasti parempi työpäivä


Bookmark and Share

© 3T Ratkaisut / EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.3tratkaisut.fi