Käyttäjätunnus

Salasana


» 3T LAKISEURANTA
Pysy mukana lain muutoksissa!
» REKISTERÖIDY ja tilaa viikottainen uutiskirje!
» 3T KOULUTTAJALISENSSI Lisävirtaa turvallisuuskoulutukseen!



Tukes: Vaasan tankkauspalojen syy Volvojen rakenteessa

Volvossa ei uskota yksipuoliseen syyllistämiseen

Vaasa, 18.4.2007

 
Turvatekniikan keskuksen Tukesin mukaan Vaasan tankkaussyttymisten perussyy löytyy Volvojen polttoainetankin rakenteesta. Tutkimuksen mukaan bensan syttymistä edistivät Volvo 440:n ja 460:n rakenne ja materiaalit.

Vaasan Jet-jakeluasemalla syttyi maaliskuussa lyhyen ajan kuluessa kuusi bensapaloa tankkauksen yhteydessä. Kukaan ei loukkaantunut paloissa eivätkä autot vahingoittuneet. Myös Porin Jetissä on sattunut aiemmin vastaavia tapauksia.

Tankatessa auton polttoaineputkisto varautuu staattisella sähköllä. VTT:n tutkimusten mukaan kyseisissä Volvoissa tankin eristeainetta sisältävä rakenne ei kuitenkaan päästä varausta purkautumaan riittävän nopeasti.

Auton rungon ja täyttöpistoolin välille voi myös tietyissä oloissa syntyä niin suuri jännite-ero, että kipinöinti on mahdollista. Olosuhteilla, kuten kuivalla ilmalla, tai huonosti sähköä johtavalla alustalla, kuten asfaltilla, on tutkimuksen mukaan vaikutusta syttymiseen.

 

Jakeluasemalta ei löydetty vikaa

Tutkimus perustui Pukinkulman Jet-kylmäaseman ja yhden syttyneen Volvo 460:n tutkimukseen. Tutkittu auto oli vuoden 1994 mallia.

VTT tutki myös aseman jakelumittarit, mutta niissä ei todettu vikaa. Aseman maadoitusjärjestelmä oli kunnossa eikä bensiinistäkään löytynyt sähkönjohtokykyyn vaikuttavia laatuvirheitä.

Yhden jakelumittarin letkun resistanssiarvot ylittyivät, mutta ylitys oli niin pieni, ettei sillä ollut vaikutusta syttymisiin. Lisäksi syttymiset sattuivat mittarilla, jossa arvot olivat selvästi alle sallitun.

 

Volvo-autossa ei vakuututa

Volvo-auton tiedotusjohtaja Thomas Hallbäck kertoo lukeneensa raportin, mutta se ei ainakaan tässä vaiheessa aiheuta yhtiössä toimia.

Hänen mukaansa Volvossa ei pidetä tapahtumia auton ominaisuuteen liittyvänä jatkumona. Syttymiseen vaaditaan yrityksen näkemyksen mukaan selvästi myös muita samanaikaisia tapahtumia.

Hallbäck muistuttaa, että Suomessa ja Ruotsissa on edelleen rekisterissä tämän mallisia, vähintään kymmenen vuotta vanhoja autoja noin 45 000 kappaletta.

- Tämä autokanta on tankattu yli kymmenen miljoonaa kertaa. Tässä on jotain, joka ei ole pelannut yhteen juuri tämän automallin ja näiden tankkauspaikkojen kanssa, hän vakuuttaa.

Hallbäck myöntää, että syttyminen on ollut tankkaajille varmaan hyvin dramaattinen kokemus.

- Tässähän on toisaalta käynyt myös hyvin. Mitään henkilövahinkoja tai vahinkoja autoille ei ole tapahtunut.

 

 >> Lue lisää Tapaturmaraportit -palstalta: Jakeluaseman tankkaussyttymisten syy selvitetty

 
(STT)



» Lue miten parannat työturvallisuutta ja työhyvinvointia työpaikallasi: www.ecoonline.fi

Seuraava >

<< Takaisin


Palvelun tarjoaa: EcoOnline Oy


Bookmark and Share

© EcoOnline Oy Ilmoita virhe tai anna palautetta. Työturvallisuus, työterveys ja työhyvinvointi
info@turvallisuusuutiset.fi | 046 712 1133 | Tekniikantie 14, 02150 Espoo | www.ecoonline.fi